Pá února 26 05:48 2021 v kategoriích Zprávy o produktech, Firemní zprávy

V budoucnu budou muset zimní pneumatiky dobře fungovat ve stále rychleji se měnících podmínkách

Budoucí zimní pneumatiky budou muset fungovat ve velmi proměnlivém počasí, protože silnice mohou být v zimě pokryté vodou, sněhovou břečkou, sněhem i ledem. Nokian Tyres vyrábí nejlepší zimní pneumatiky na světě a bezpečnost je klíčovou prioritou společnosti při vývoji jejích pneumatik.

Základním cílem společnosti Nokian Tyres je vždy vyrábět co nejbezpečnější pneumatiky. Pneumatiky představují jediné kontaktní místo mezi vozidlem a vozovkou, takže jakmile ztratí svou přilnavost, mnoho dalších bezpečnostních prvků přestává fungovat.

V budoucnu se řidiči budou setkávat se stále náročnějšími jízdními podmínkami. Zimy jsou mírnější, takže se stále častěji objevují teploty okolo nuly. Tím, že teploty kolísají kolem nuly stupňů, silnice stále dokola taje a zamrzá a to má negativní dopad na přilnavost pneumatik. V této situaci ukazují zimní pneumatiky Nokian Tyres svou sílu – jsou nejbezpečnější možnou volbou pro jakékoliv zimní počasí.

Je pravděpodobné, že bude stále častěji docházet k rychlým změnám počasí spolu s extrémními povětrnostními jevy. Výrobci pneumatik se nemohou zaměřit na vývoj jediné vlastnosti. Naopak musí být schopni zajistit přilnavost jak v hustém sněžení, tak v zimním dešti.

„Naším cílem je vyvíjet zimní pneumatiky co nejuniverzálnějším způsobem, abychom dosáhli dobré rovnováhy přilnavosti na ledu, mokru a sněhu, stejně jako odolnosti vůči aquaplaningu na vodě nebo rozbředlém sněhu,“ říká Olli Seppälä, vedoucí výzkumu a vývoje ze společnosti Nokian Tyres.

Společnost Nokian Tyres již dříve představila koncepční pneumatiku se zatahovacími hroty. Kombinace zimních pneumatik s hroty i bez hrotů může být velice přínosná: hroty by v případě potřeby zajistily přilnavost, ale opotřebení povrchu vozovky by bylo minimální. V blízké budoucnosti však spotřebitelé získají přístup k různým druhům inovací.

„Technologie senzorů v pneumatikách se během příštích pěti let stane běžnou záležitostí. U zimních pneumatik se také dočkáme vývoje z hlediska výběru materiálů a geometrie hrotů a také z hlediska způsobů, jakým budou pneumatiky s hroty spojeny,“ říká Jarmo Sunnari, manažer SRA ze společnosti Nokian Tyres.

Vyvážená bezpečnost a udržitelnost

Různé jízdní podmínky vyžadují různé materiály, dezény a další vlastnosti. Pneumatika je ovšem jeden propojený celek a změna jedné vlastnosti má obvykle dopad na vlastnosti ostatní. Vyvážení takového celku je velice precizní práce, zejména při vývoji zimní pneumatiky.

„Ve srovnání s letní pneumatikou představuje vývoj bezpečné zimní pneumatiky velikou výzvu. Výrobce pneumatik usiluje o optimální přilnavost v různých povětrnostních podmínkách a zároveň zohledňuje i další skutečnosti, jako je například dopad pneumatiky na životní prostředí,“ říká Jarmo Sunnari.

„Mnoho inovací představuje vlastně jakousi skládačku, ve které se věci kombinují novým způsobem. Klíčovou součástí inovací je sledovat, co se děje v ostatních odvětvích, a přemýšlet, co by mohlo fungovat v odvětví pneumatik,“ říká Teppo Huovila, viceprezident pro kvalitu a udržitelnost ve společnosti Nokian Tyres.

Nový evropský klasifikační systém pneumatik

Aby společnost Nokian Tyres podpořila nákup udržitelných a bezpečných zimních pneumatik, aktivně prosazuje změnu klasifikačních štítků na pneumatikách. Štítky budou v Evropě změněny v roce 2021.

Největším problém doposud bylo, že ne všechny pneumatiky prodávané jako zimní jsou vhodné do všech zimních podmínek. Pneumatiky vyvinuté pro středoevropské zimy se zcela liší od severských zimních pneumatik. Přilnavost na mokrém povrchu a přilnavost na ledu jsou dvě navzájem se vylučující vlastnosti. Pokud informace na klasifikačních štítcích nejsou všestranné a úplné, může spotřebitel nakonec koupit špatné pneumatiky.

Značení přilnavosti na ledu bude zpočátku užíváno pouze u pneumatik pro osobní vozidla, zatímco přilnavost na sněhu bude značena i na pneumatikách pro minivany, lehká a těžká nákladní vozidla a autobusy. Značení vychází z mezinárodních standardů a předpisů. Test přilnavosti na ledu v současné době prochází standardizací u Mezinárodní organizace pro standardizaci (ISO) a testy přilnavosti na sněhu se řídí předpisy EHK OSN.

Více informací:

Odborníci odhadují, jak bude vypadat řízení a pneumatiky v roce 2036

Budoucí pneumatiky budou inteligentní

Nový evropský klasifikační systém zjednodušuje spotřebitelům výběr zimních pneumatik

Fotografie:

Stáhnout fotografie

 

Více informací:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]