Út února 12 10:00 2019 v kategoriích Zprávy o produktech, Firemní zprávy

Pneumatiky budoucnosti budou inteligentní – řidiči chtějí pneumatiky, které umí reagovat na počasí

Automobily využívají technologie, jejichž inteligence nepřetržitě narůstá. Umělá inteligence je schopná reagovat rychleji než člověk, a proto by se měla v budoucnu zavádět také u pneumatik. Spotřebitelé mají zájem především o pneumatiky, které se díky technologii senzorů umí přizpůsobit různým povětrnostním podmínkám. Z průzkumu společnosti Nokian Tyres** vyplývá, že 34 % evropských řidičů očekává, že pneumatiky na jejich vozidlech budou v budoucnosti například automaticky reagovat na počasí.

Pneumatiky budoucnosti budou inteligentní – řidiči chtějí pneumatiky, které umí reagovat na počasí

Internet věcí rychle proniká do většiny spotřebních produktů. V praxi to znamená, že produkty jsou vybavené senzory, které umí měřit a identifikovat změny v prostředí a reagovat na ně. Postel se senzory může monitorovat kvalitu vašeho spánku a chytré oblečení může v případě potřeby zchladit nebo zahřát své uživatele.

Chytrá pneumatika umí monitorovat sebe i své okolí rychleji a rozmanitějšími způsoby než řidič.

„Senzory v pneumatikách mohou měřit hloubku a opotřebení běhounu a upozornit řidiče, když jsou potřeba nové pneumatiky, nebo mu mohou dát pokyn, aby vyměnil pneumatiky z přední nápravy na zadní a naopak, protože rotace pneumatik zajistí rovnoměrné opotřebení a optimalizuje tak jejich provozní životnost,“ říká Teemu Soini, který je odpovědný za nové technologie v Nokian Tyres.

Inteligentní řešení na obzoru

V první vlně inteligentních technologií budou senzory v pneumatice měřit různé proměnné a předávat řidiči informace buď přímo prostřednictvím palubních systémů vozidla, nebo na mobilní zařízení řidiče. Nicméně skutečná inteligentní pneumatika je taková pneumatika, která umí automaticky reagovat na informaci ze senzoru – bez jakéhokoliv přičinění řidiče.

„Takové pneumatiky se budou automaticky přizpůsobovat počasí a jízdním podmínkám například tak, že změní dezén. V mokrém počasí se například zvětší drážky, které shromažďují vodu, a sníží tak riziko vzniku aquaplaningu.“ 

Průmysl pneumatik již učinil první kroky směrem k chytrým pneumatikám a senzory se již běžně používají pro měření tlaku vzduchu v pneumatikách. Nicméně skutečně inteligentní pneumatiky zatím ještě nejsou realitou.

„V současnosti existuje jen velice málo inteligentních řešení nové generace pro osobní vozidla, ale to se v příštích pěti letech určitě změní. Prémiové pneumatiky budou nabízet více asistenčních řešení pro řidiče. Pneumatiky, které automaticky reagují, jsou zatím však stále jen budoucností,“ říká T. Soini.

Aby se tyto vize staly skutečností, potřebujeme vyřešit řadu věcí, jako například jak zaručit odolnost a bezpečnost senzorů, které jsou vystavovány neustálému tlaku, nebo jak učinit inteligentní technologie přirozenou součástí masivního výrobního procesu pneumatik.

Klíčová priorita ve vývoji - bezpečnost

Vedle inteligentních pneumatik požadují spotřebitelé také bezpečné pneumatiky. Podle průzkumu Nokian Tyres by chtěl téměř každý druhý řidič pneumatiky bezpečnější, než jsou nyní.

Pneumatiky hrají klíčovou roli v bezpečnosti jízdy. Čtyři plochy ve velikosti lidské dlaně představují jediný kontakt vozidla s vozovkou a jejich hlavním úkolem je vás bezpečně zavézt na místo určení bez ohledu na počasí nebo silniční podmínky.   

Dnešní pneumatiky vysoké kvality jsou již extrémně bezpečné. Přesto stále existuje prostor pro zlepšení. V tomto směru je proto klíčový nepřetržitý vývoj a neúnavné testování.

„Vývoj v technologiích materiálů nám umožňuje vyrábět pneumatiky, které fungují ještě lépe i v těch nejnáročnějších podmínkách. V praxi to znamená, že můžeme zvýšit přilnavost v extrémních situacích, a přitom zachovat odolnost pneumatik. Ve společnosti Nokian Tyres představovala bezpečnost při vývoji nových pneumatik vždy klíčovou prioritu a touto cestou se budeme ubírat i nadále,“ dodává Teemu Soini.

Představy evropských řidičů o pneumatikách budoucnosti** 

Přeji si, aby v budoucnosti moje pneumatiky… 

  1. byly bezpečnější 44 % (všechny země)

Německo 34 %, Itálie 51 %, Francie 30 %, Česká republika 50 %, Polsko 56 %

  1. používaly technologii senzorů pro uzpůsobení se různým podmínkám 34 % (všechny země)

Německo 30 %, Itálie 40 %, Francie 35 %, Česká republika 28 %, Polsko 35 %

  1. nevyžadovaly sezónní výměnu 33 % (všechny země)

Německo 35 %, Itálie 30 %, Francie 40 %, Česká republika 28 %, Polsko 34 %

  1. opotřebovávaly se pomaleji než v současnosti 25 % (všechny země)

Německo 27 %, Itálie 19 %, Francie 21 %, Česká republika 33 %, Polsko 25 %

  1. měly nízký valivý odpor, šetřily palivo a prodloužily tak dojezd mého elektrického vozidla 23 % (všechny země)

Německo 28 %, Itálie 23 %, Francie 19 %, Česká republika 24 %, Polsko 21 %

  1. byly odolné vůči defektům a opravovaly se samy 22 % (všechny země)

Německo 19 %, Itálie 20 %, Francie 17 %, Česká republika 25 %, Polsko 31 %

**Údaje založené na průzkumu Nokian Tyres uskutečněného na vzorku 4100 respondentů v období od prosince 2018 do ledna 2019. Průzkum byl provedený online společností pro průzkum trhu YouGov.

Další informace: 
Jak by mohla vypadat mobilita, řízení a zimní pneumatiky v roce 2036?

Obrázky: 
Stáhněte si infografiku a fotografie zde

Kontakty:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]