Nokian tyres Hakkapeliitta v roce 2036

Při příležitosti 80. výročí zimní pneumatiky Nokian Tyres Hakkapeliitta od společnosti Nokian Tyres se Heikki Liimatainen, doktor věd a profesor v centru výzkumu dopravy Verne při technologické univerzitě v Tampere, Robert Hansson, ředitel centra dynamiky vozidla a aktivní bezpečnosti společnosti Volvo Cars, a Juha Pirhonen, viceprezident pro výzkum a vývoj v Nokian Tyres, zamysleli nad tím, jak bude vypadat mobilita, řízení a zimní pneumatiky v roce 2036, když bude Nokian Tyres Hakkapeliitta slavit 100 let.

Když si představíme řízení za 20 let, máme před očima revoluční, chytré dopravní technologie, samořídící elektrická vozidla a zimní pneumatiky vyrobené z biomateriálů. I když budou z hlediska životního prostředí, automobilů a pneumatik používány chytré technologie, zůstanou pneumatiky i v roce 2036 stále jediným styčným bodem mezi vozidlem a vozovkou. Z tohoto důvodu představují pneumatiky zásadní součást bezpečnostní výbavy vozidla.

V budoucnosti budou vozidla napojena na širší dopravní systém, který je bude obklopovat. Rozvoj internetu věcí je patrný na interakci mezi automobily a rozličnými systémy.

„Automobily mohou komunikovat s jinými vozidly, internetem, cloudovými službami nebo dopravními systémy a shromažďovat, předávat a analyzovat data v reálném čase,“ říká Robert Hansson, ředitel centra dynamiky vozidla a aktivní bezpečnosti společnosti Volvo Cars.

Robert Hansson, ředitel centra dynamiky vozidla a aktivní bezpečnosti společnosti Volvo Cars
"Automobily mohou komunikovat s jinými vozidly, internetem, cloudovými službami nebo dopravními systémy a shromažďovat, předávat a analyzovat data v reálném čase."
Robert Hansson, Ředitel centra dynamiky vozidla a aktivní bezpečnosti společnosti Volvo Cars

Podle Juhy Pirhonena, viceprezidenta pro výzkum a vývoj v Nokian Tyres, umožní senzorické technologie v budoucích pneumatikách každému řidiči, aby předvídal změny týkající se povrchu silnice a povětrnostních podmínek 15–20 kilometrů dopředu. V praxi budou počítačové systémy vozidla schopny analyzovat tyto údaje rychleji a komplexněji než řidič.

V roce 2036 budou možná vozidla s řidičem vzácnost, protože lidé se budou přepravovat samořídícími automobily. Jedním z faktorů, které brání přechodu na samořídící vozidla, je skutečnost, že lidé spoléhají na své řidičské schopnosti více než na automatické řízení.

„Přechod na auta bez řidičů vyžaduje nový způsob myšlení a investice do vývoje tak, aby byla auta dostatečně spolehlivá,“ říká Heikki Liimatainen, doktor věd a profesor ve výzkumném centru dopravy Verne při technologické univerzitě v Tampere, který se zabývá řízením a mobilitou v budoucnosti.

Je však trochu překvapivě přesvědčen, že jedním z hlavních faktorů, které přispějí k nástupu samořídících vozidel, bude bezpečnost provozu.

„Porozumění tomu, jak lidský faktor přispívá k dopravním nehodám, může posunout vývoj kupředu směrem ke změně řidiče na spolujezdce,“ pokračuje Liimatainen.

Heikki Liimatainen, doktor věd a profesor ve výzkumném centru dopravy Verne při technologické univerzitě v Tampere
"Porozumění tomu, jak lidský faktor přispívá k dopravním nehodám, může posunout vývoj kupředu směrem ke změně řidiče na spolujezdce."
Heikki Liimatainen, Doktor věd a profesor ve výzkumném centru dopravy Verne při technologické univerzitě v Tampere

Ředitel Robert Hansson ze společnosti Volvo Cars jeho názor sdílí – je přesvědčen, že v dlouhodobém horizontu samořídící automobily přispějí k bezpečnějšímu řízení. Auta budoucnosti si budou ještě více uvědomovat své okolí a budou schopna optimalizovat řízení a volbu trasy s ohledem na bezpečnost.

Budoucí automobily budou nástroji mobility

Odborníci se domnívají, že digitalizace rozvine služby mobility natolik, že vlastnictví automobilu bude doplněno o další, alternativní způsoby využívání aut. Podle Heikkiho Liimatainena se těžiště zájmu posune od vlastnictví vozidla směrem k jeho využívání pro mobilitu.

„Různé aplikace pro mobilitu umožní lidem využít automobil, kdykoliv ho budou potřebovat, a porovnat ceny nabízených služeb. Tyto služby mobility se stanou normou, jakmile je začne využívat určitý počet uživatelů, tedy jakmile si je osvojí dostatečné množství spotřebitelů,“ popisuje Liimatainen. <p„Například v městských oblastech budou možné samořídící taxíky, které člověka dovezou z místa na místo. V praxi nebudou řidiči potřeba,“ pokračuje Robert Hansson ze společnosti Volvo Cars.

Automatické řízení osvobozuje řidiče a návrháře interiéru

Robert Hansson předvídá, že v budoucnu si řidiči luxusních vozů Volvo budou moci vybrat, zda si budou chtít vychutnat požitek z řízení vlastními silami, nebo zda se automobilem budou chtít nechat dovézt na místo určení.

„Automatické řízení znamená změnu paradigmatu, pokud jde o design interiéru auta. Umožní lidem využít svůj čas na cestě k jiným aktivitám, jako je streamování zábavy nebo jednoduše odpočinek,“ vysvětluje Hansson.

Cílem automobilového průmyslu a výrobců pneumatik je snižovat uhlíkovou stopu

Robert Hansson se domnívá, že v roce 2036 bude ekologická stopa vozidel výrazně nižší, přestože některé problémy i nadále přetrvají.

„Elektrická auta získají větší podíl na trhu na úkor spalovacích motorů, i když v té době bude spalování ekologicky šetrnější, než je tomu dnes. V ideálním případě nebude řízení přinášet žádné dopravní nehody, ani žádné emise,“ shrnuje.

V roce 2036 oslaví 100. výročí první zimní pneumatika Nokian Tyres Hakkapeliitta. Jaké druhy pneumatik budeme v budoucnosti používat? Juha Pirhonen, viceprezident pro výzkum a vývoj v Nokian Tyres, se domnívá, že za dvacet let bude udržitelný rozvoj v oblasti výroby pneumatik standardní praxí, protože je již dnes aktivně využíván.

„Více než 80 % uhlíkové stopy pneumatiky vzniká během jejího používání. Proto se zaměřujeme zejména na snížení valivého odporu našich pneumatik, abychom snížili jejich uhlíkovou stopu. Nízký valivý odpor šetří energii, což například umožní prodloužit dojezd elektrických aut.“

„Již nyní aktivně pracujeme na snížení valivého odporu pneumatik, ale pro popularizaci elektrických aut budeme potřebovat výraznou aktivitu v oblasti vývoje zaměřenou na prodloužení jejich dojezdu,“ pokračuje Pirhonen.

Pneumatiky jsou i nadále nejdůležitějším bezpečnostním prvkem vozidla

Očekává se, že změna klimatu přinese na severní polokouli mírnější teploty, a dokonce i Finsko si zvyká na zimy s malým množstvím sněhu a proměnlivými teplotami. Podle Juhy Pirhonena z Nokian Tyres budou teploty pohybující se okolo bodu mrazu a velké rozdíly mezi denními a nočními teplotami vyžadovat od budoucích pneumatik vynikající přilnavost na ledu a mokrém povrchu. Na druhou stranu si však řidiči také cení pohodlí při jízdě, jako například dobré ovladatelnosti a nízké hlučnosti.

„U pneumatik oceňujeme bezpečnostní vlastnosti, jako je brzdný výkon a přilnavost, stejně jako vlastnosti, které snižují spotřebu paliva a hlučnost. Podobně jako v případě dalších součástí používaných na našich vozidlech chceme, aby i naše pneumatiky splňovaly velmi přísné ekologické požadavky,“ říká Robert Hansson o kritériích uplatňovaných společností Volvo.

Jaké budou naše zimní pneumatiky za 20 let?

„V budoucnosti můžeme mít pneumatiky šetrné k životnímu prostředí kompletně vyrobené z biomateriálů a vybavené senzorickými technologiemi. Budou schopné shromažďovat data, která pak budou moci využít další síťově připojená, samořídící či roboticky asistovaná vozidla. Do roku 2036 přinese nepřetržitý vývoj pneumatik rovněž výrazné inovace v oblasti valivého odporu,“ říká Juha Pirhonen, viceprezident pro výzkum a vývoj v Nokian Tyres.

„Pneumatiky budou nadále klíčovou součástí bezpečnosti auta, protože i přes revoluční inteligentní technologie představují pneumatiky jedinou kontaktní plochu mezi vozidlem a vozovkou,“ připomíná Pirhonen.

Další informace:

Heikki Liimatainen, Assistant Professor, D.Sc., Transport Research Centre Verne, Tampere University of Technology, tel. +358 408490320
[email protected]
, Member of the Finnish Climate Change Panel: https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Robert Hansson, Director Vehicle Dynamics & Active Safety, Volvo Car Corporation

Vice President, Research and Development Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 4017708
[email protected]

Transport Research Centre Verne 
http://www.tut.fi/verne/en/

Volvo Cars 
http://www.volvocars.com/

Concept 26 ‒ Introducing A new Symbol of automotive freedom 
https://www.volvocars.com/en-kw

Intellisafe autopilot 
https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Nokian Tyres Safer driving: 
www.nokiantyres.com/innovation/