St září 22 01:32 2021 v kategoriích Zprávy o produktech, Firemní zprávy

Existují dva typy hlučnosti pneumatik – klasifikační štítek na pneumatice zohledňuje pouze jeden z nich

  Hladina hluku představuje jeden z klíčových faktorů, který ovlivňuje jízdní komfort. Spolu s tím, jak stoupá obliba tichých elektrických vozidel, se stále větší počet řidičů zajímá také o hlučnost pneumatik. Vnější hlučnost způsobená valením pneumatiky a vnitřní hlučnost jsou dvě rozdílné věci, ale obě můžete snížit tím, že udržujete své vozidlo i pneumatiky v dobrém stavu. Nokian Tyres už při výzkumu, vývoji a testování svých produktů tento aspekt hlučnosti velice pečlivě zohledňuje.

V okamžiku, kdy spotřebitelé nakupují nové pneumatiky, je velice obtížné zjistit, která z dostupných možností by na jejich vozidle byla ta nejtišší. Hlučnost pneumatiky ovlivňuje několik faktorů, jako je model a typ vozidla, ráfky, směs pryže, vozovka, jízdní rychlost i počasí. Rozdíly jsou dokonce i mezi podobnými vozidly, takže přesné srovnání je možné pouze v situacích, kdy je stejné vozidlo užíváno ve shodných podmínkách.

Některé obecné předpoklady je však možné stanovit: čím měkčí je směs pryže pneumatiky, tím pravděpodobnější je její nižší hlučnost. Stejně tak vysokoprofilové pneumatiky nabízí obecně vyšší komfort a tišší jízdu než jejich nízkoprofilové protějšky.

Letní a zimní pneumatiky jsou označeny evropským klasifikačním štítkem, který udává jejich hladinu hlučnosti. Tento štítek však zohledňuje pouze vnější hlučnost způsobenou valením pneumatiky. Vnější a vnitřní hlučnost mohou být dokonce ve vzájemném protikladu a snížení jedné z nich může vést ke zvýšení té druhé.

„To, co slyšíte uvnitř vozidla, je výsledkem kombinace mnoha věcí. Hluk pneumatiky vzniká při jejím kontaktu s vozovkou: drsný povrch způsobuje u pneumatiky vibrace, když po něm přejíždí. Odtud vibrace postupuje dále přes pneumatiky, ráfky a další části vozidla až do prostoru pro cestující, kde se část z nich mění na slyšitelný zvuk,“ říká Hannu Onnela, senior vývojový inženýr ve společnosti Nokian Tyres.

Testy vyžadují měřicí přístroje a lidský sluch

Společnost Nokian Tyres doposud prováděla testy hlučnosti na své testovací trati ve městě Nokia. Nové testovací centrum ve španělském městě Santa Cruz de la Zarza využívá 1,9 kilometru dlouhou „pohodlnou silniční“ trať, která nabízí ještě lepší možnosti testování než kdy předtím. Zařízení ve Španělsku umožňují testovat pneumatiky na různých typech asfaltu a hrubých silnic, stejně jako přejezd po dlážděných ulicích.

„Měřicí přístroje nám neříkají vše, co potřebujeme vědět, takže provádíme také mnoho subjektivních testů, které jsou založené na lidském posouzení. Je důležité zjistit, jestli hluk není rušivý, i když ho přístroj nedokáže detekovat,“ vysvětluje Hannu Onnela.

Dezén pneumatik je vždy výsledkem nejlepšího možného kompromisu. Změna jedné vlastnosti se vždy nějakým způsobem projeví i na všech ostatních vlastnostech. Prioritou číslo jedna je bezpečnost, ale vývojoví technici se snaží vzájemně vyladit i všechny ostatní charakteristiky, aby dosáhli nejlepšího možného výsledku.

„Produkty pro různé trhy mají jiné vlastnosti. Středoevropské zimní pneumatiky jsou tišší než letní pneumatiky. Nejtiššími pneumatikami bývají severské zimní pneumatiky, které mají ještě silnější běhoun a měkčí směs pryže než středoevropské zimní pneumatiky. Vnitřní hlučnost pneumatik je nejvíce patrná při běžných rychlostech 50–100 km/h,“ říká Olli Seppälä, vedoucí výzkumu a vývoje.

Rovnoměrné opotřebení snižuje hlučnost pneumatiky

Protože se blíží okamžik sezónní výměny pneumatik, měli by si řidiči uvědomit, že při přezutí pneumatik si více uvědomujeme změnu jejich hlučnosti. Stejně tak opotřebené pneumatiky s menší hloubkou běhounu působí zvukově jinak než nové pneumatiky s větším množstvím pryže.

Řidiči mohou hlučnost pneumatik do určité míry ovlivnit. Nejprve byste se měli ujistit, že je vaše vozidlo i pneumatiky v pořádku. Například pokud geometrie vašeho vozidla není seřízena podle specifikací výrobce a nemá tak správně nastavené úhly kol, budou se pneumatiky opotřebovávat nerovnoměrně a vytvářet větší hluk. A dokonce i tehdy, pokud je geometrie vašich kol správně seřízena, je dobré pneumatiky otáčet na ráfku tak, aby se opotřebovávaly co nejrovnoměrněji.

Na hlučnost pneumatik může mít vliv také jejich tlak huštění. Můžete vyzkoušet různou míru doporučené hodnoty tlaku huštění a její vliv na hlučnost. Hannu Onnela má také tip pro jízdu na silnici: „Pokud na silnici vidíte vyjeté koleje, zkuste jet souběžně s nimi, abyste měli příjemnější zvukovou odezvu.“

Stáhnout fotografie a infografiku

Přečtěte si více:

Výzkum a vývoj

 

Více informací:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com