Proces výroby

Suroviny
K hlavním surovinám, z nichž se vyrábějí pneumatiky, patří přírodní guma, syntetická guma, mour a olej. Podíl gumových směsí na celkové hmotnosti pneumatiky činí více než 80%. Zbytek tvoří řada rozličných zpevňovacích materiálů.
 
U asi poloviny použitého gumového podílu se jedná o přírodní kaučuk, který je získáván z kaučukovníku. Kaučukovník se pěstuje v tropech, kupříkladu v Malajsii a Indonésii. Syntetická guma na základě oleje je získávána převáženě od evropských výrobců.
 
Zhruba třetina gumové směsi jsou plnidla. Nejdůležitějším plnidlem je mour, který dává pneumatice její černou barvu. Dalším důležitým plnidlem je olej, který slouží ve směsi jako změkčovadlo. Kromě toho se pro výrobu gumové směsi používají vytvrzovací přísady případně vulkanizační látky a četné pomocné chemikálie a ochranné látky. 

Gumová směs
Během fáze směšování se míchají suroviny a zahřívají se na teplotu cca 120 stupňů Celsia.
 
Složení gumových směsí je různé jak v rozličných částí pneumatiky, tak je odlišné i s ohledem na účel použití a model pneumatiky. Gumová směs pro letní pneumatiku se liší od gumové směsi pro zimní pneumatiku. Gumová směs pro pneumatiku na jízdní kolo vykazuje málo společných vlastností s gumovou směsí typickou pro výrobu pneumatik pro lesní stroje.
 
Vývoj a dolaďování receptů je podstatnou částí vývojových prací na pneumatice.

Výroba komponentů
Směsi se používají pro pogumování komponent, jako jsou například kabely, textil a ocelové pásky. Pro výrobu jedné pneumatiky se vyrábí 10 – 30 komponent.
 
Velká část komponent jsou zpevňovací části rozličného druhu.

Konstrukce
Výrobci pneumatik vyrobí z jednotlivých komponent na stroji na výrobu pneumatik polotovar.
 
Poté co jsou umístěny komponenty na bubnu s pásky stroje na výrobu pneumatik a kostra pneumatiky je umístěna na přírubách stroje pro natahování, přemisťuje transportní kruh stroje celek tvořený běhounem a pásy na kostru pneumatiky.
 
Poté je do kostry pneumatiky zaváděn vzduch pod tlakem a tlakem se kostra vyboulí a je obemknuta pásovým celkem. Tak vznikne polotovar pneumatiky.

Vulkanizace
Nejprve jsou polotovary pneumatik podrobeny ve vytápěném lisu vulkanizaci.
 
Na základě vysokého parního tlaku, který je zaváděn do polštáře umístěného ve vytápěném lisu, se polotovar přitlačí proti profilovému vzoru a popisu bočnic formy na pneumatiky. Tento proces dá pneumatice její konečnou podobu.

Přezkoušení
Každá pneumatika pro osobní vozidlo je překontrolována jak vizuálně, tak strojově.
 
Při vizuální kontrole je dbáno především na možné závady na vnějším povrchu pneumatiky. Při strojové kontrole je kontrolován tvar pneumatiky, radiální házení pneumatiky a boční výkyv.
 
Po překontrolování je pneumatika ještě testována, opatřena etiketou a uložena do skladové haly, kde je připravena na dodání k zákazníkovi.