FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu
Po leden 23 12:00 2006 v kategorii Firemní zprávy
Bulletin z 23. ledna 2006

Smělý nováček v sedmdesátileté ročině Hakkapeliitta

Nokian Hakkapeliitta 5 zavádějí novou metodu, jak překonat zimní úskalí

Řada Nokian Hakkapeliitta 4, kterou velebí spotřebitelé i testy v časopisech, získává hodnotného nástupce. Novým členem sedmdesátileté řady Hakkapeliitta je Nokian Hakkapeliitta 5. Vývoj produktu, který realizoval výrobce pneumatik, dotáhl přilnavost této pneumatiky se hřeby na jedinečnou úroveň. Pneumatiky Nokian Hakkapeliitta 5 byly vyvinuty jako smělý přemožitel severských podmínek; pneumatiky, které si dovedou poradit i s těmi nejzáludnějšími zimními povětrnostními podmínkami.

Inženýři společnosti Nokian Tyres, kteří na řadě Nokian Hakkapeliitta 5 pracovali, využili zcela nových vývojářských metod, aby zvýšili bezpečnost a vytvořili produkt s takovými vlastnostmi, že řidiče potěší.

„Vývoj produktu vyžadoval hodinářskou přesnost. Abychom mimořádně dobrý produkt vyvinuli v ještě lepší, museli jsme se podívat do hloubky, jak pneumatika funguje. Doslova jsme se umístili mezi vozovku a pneumatiku, abychom získali co nejpodrobnější pochopení toho, jak se za kritických podmínek chová dezén pneumatiky a hřeby,“ vysvětluje Teppo Huovila, manažer pro vývoj produktů. Vývojáři shromažďovali údaje studiem fungování a synergie hřebů, gumové kompozitní hmoty i lamel, to vše v mikroskopickém měřítku, za použití nejmodernějších metod testování v terénu i v interiérových podmínkách. Počítačové modely popisující fungování pneumatiky a laboratorní práce se zaměřily na gumové kompozitní hmoty a vedly k jedinečným řešením.

Maximální přilnavost díky medvědímu drápu a hranatému hřebu

Neúprosná přilnavost pneumatik Nokian Hakkapeliitta 5 je důsledkem několika technických inovací.

Medvědí dráp posiluje práci hřebu. Přední hrana bloků dezénu je vybavena výčnělkem s ostrým okrajem podobným medvědímu drápu, který je obkroužen lamelami, které hřeb předpínají a podpírají. Medvědí dráp drží hřeb během kontaktu s vozovkou a při brždění, stejně jako v příčném pohybu, v ideální pozici. Hřeb se nekroutí ani nepraskne a tak dochází k maximalizaci přilnavosti. Zvláště přilnavost v oblasti ramena pneumatiky, která je pro brždění kritická, se významně zlepšila.

Společnost Nokian Tyres zavedla hranaté hřeby před třemi lety, když uvedla na trh řadu Hakkapeliitta 4. Hranatý hřeb nyní získal za svým jménem plus. Po dalším vývoji je nyní v hranatém tvaru nejen tvrdý kovový hrot a spodní obruba, ale i hlavní část hřebu. Tím se dosahuje dvou výhod: širší podpora hřebu zlepšuje přilnavost na ledu a dále je hřeb pevněji ukotven v hmotě dezénu. Tím se zajišťuje bezpečnost pneumatik po celou jejich životnost.
Hranatý hřeb plus („square stud plus“) je model hřebu nezatěžující nadměrně životní prostředí. Průzkum srovnávající opotřebení vozovky, který prováděl finské středisko technického výzkumu VTT, ukázal, že nová pneumatika se hřeby z produkce hlavního konkurenta společnosti Nokian Tyres způsobuje o 30 % vyšší opotřebení povrchu vozovky než Nokian Hakkapeliitta 5.

Bezpečnost díky upozorněním, tipům a indikátorům

Řidičům vozidel SUV zimní podmínky usnadní a bezpečnost zvýší značky a upozornění. Řidiči mohou ovlivňovat odpor hřebů i to, jak zapadají na místo způsobem jízdy na zcela nových pneumatikách. Během prvních 500 kilometrů se doporučuje klidné a opatrné řízení: vyhněte se prudkému brždění a zrychlování stejně jako prudkým manévrům. Všechny hřeby jsou obkrouženy indikátorem zaběhnutí, který na konci záběhu vybledne. Pneumatiky jsou také vybaveny indikátorem zimní bezpečné jízdy. Pneumatiky jsou bezpečné pro použití v zimě, pokud zůstávají symboly sněhové vločky na centrálním bloku dezénu viditelné.