Nokian Tyres sponzorem světového rekordu pro nejrychlejší vůz jedoucí po dvou kolech

Nový světový rekord pro nejrychlejší vozidlo jedoucí po dvou kolech – 186,269 km/h – byl naměřen na konci srpna ve Finsku. Nového světového rekordu bylo dosaženo, když své síly spojili vývojový tým společnosti Nokian Tyres, profesionálové z „pit stopu“ Vianor a proslulý kaskadérský řidič Vesa Kivimäki.

Na téměř bezmračné srpnové obloze svítilo slunce. Přišel den, který všichni s napětím očekávali: Vesa Kivimäki, jeden z předních finských kaskadérských jezdců, se chystal vytvořit nový světový rekord pro nejrychlejší vůz jedoucí po dvou kolech.

Předchozí rekord vznikl v roce 1997, tedy před 19 lety, kdy Švéd Göran Eliason pokořil na dvou kolech rychlost 181,25 km/h.

Kivimäki plánoval zdolání rekordu již dlouhou dobu a mnoho let se na to připravoval. 
„Mám 15 let slušných zkušeností s jízdou po dvou kolech. Předtím jsem se již dvakrát pokusil překonat rekord pro nejrychlejší vůz na dvou kolech, ale neúspěšně,“ vysvětluje Kivimäki.

Nicméně velice rychle pochopil, že k novému rekordu potřebuje výjimečně odolné pneumatiky a tým, který je schopný pohotově provést veškeré potřebné úpravy a případné opravy vozidla či pneumatik. „Proto jsem na konci roku 2015 oslovil Nokian Tyres a Vianor s žádostí o spolupráci,“ upřesňuje Kivimäki. Pro Nokian Tyres a Vianor byla spolupráce s Kivimäkim velikým potěšením. „Je to skvělý pocit, když vás někdo bere vážně,“ dodává kaskadér.

Sledování počasí – hon na ideální podmínky

Jakmile bylo vše připraveno, vyžadoval pokus o překonání rekordu optimální povětrnostní podmínky. Pokus nepřipouštěl žádný déšť, asfalt musel být naprosto suchý. Pokud by přece jen zapršelo, bylo by okamžitě zapotřebí slunce, což není ve Finsku samozřejmostí. 
„Pro tak náročný pokus jako tento muselo být ideální počasí. Několikrát jsme kvůli dešti a bouřkám museli odložit naplánovaný termín. Sledovali jsme finské i mezinárodní meteorologické zprávy, ale i předpovědi, které se zdály být večer spolehlivé, se mohly během noci úplně změnit. Dostali jsme se do místa, kdy se zdálo nemožné určit datum pokusu,“ vysvětluje Kivimäki.

Nakonec se podařilo stanovit týden, kdy byli všichni účastníci pokusu o rekord v plné pohotovosti, včetně zaměstnanců letiště v Seinäjoki. Ten správný den nastal ve středu 31. srpna 2016.

Když hraje klíčovou roli odolnost

Kromě optimálního počasí a talentovaného řidiče kladou vysoké rychlosti obrovské nároky také na pneumatiky. Zvláště pak v situaci, kdy jsou v kontaktu s vozovkou doslova pouze dvě plochy velikosti lidské dlaně. „U vysoce kvalitních pneumatik můžete při jízdě po dvou kolech snadno dosáhnout krátkodobé rychlosti 150 kilometrů za hodinu. Ale překonat tuto rychlost a následně ji také udržet vyžaduje od vozidla a hlavně pneumatik mnohem více. Opotřebení bočnic dosahuje při rychlostech od 180 do 190 km/h, což jsou světové rychlostní rekordy, zcela jiných rozměrů,“ vysvětluje Kivimäki.

"Opotřebení bočnic dosahuje při rychlostech od 180 do 190 km/h, což jsou světové rychlostní rekordy, zcela jiných rozměrů."
Vesa Kivimäki, Kaskadérský řidič

Aby bylo možné rekord překonat, potřeboval vůz speciální pneumatiky se zvýšenou odolností. V Nokian Tyres vyřešili tento problém využitím speciální stavby pneumatik společně s technologií aramidových bočnic. Tajemství technologie aramidových bočnic spočívá v extrémně silném aramidovém vlákně, které se využívá rovněž v leteckém a obranném průmyslu. Pneumatiky tak zaručují bezpečnost a ochranu i v nečekaných situacích, bočnice jsou extrémně odolné vůči oděru, průpichům či průrazům a defektům obecně.
„Vášeň a tvůrčí šílenství, potřebné pro tento pokus o světový rekord, odráží také filozofii vývoje produktů společnosti Nokian Tyres. Potřebujeme zkoušet nové věci a testovat naše limity. Odhalujeme, jaký má na vnější limity vliv stavba pneumatiky. To nám umožňuje vyvíjet bezpečnější a odolnější pneumatiky, což představuje skutečný přínos také pro běžné řidiče,“ říká Matti Morri, vedoucí zákaznického servisu Nokian Tyres.

Vyladěný vůz, funkční „pit stop“

Kivimäki si pro pokus o rekord vybral vůz BMW 330, upravený tak, aby mohl jet po dvou kolech a zaručit maximální bezpečnost. Diferenciál byl svařen, aby zůstal zablokován, a tlumiče s pružinami byly upraveny pro jízdu na dvou kolech. Výkon vozu se zvýšil na 400 HP, a aby se minimalizovalo nebezpečí požáru, byl také odstraněn vnitřek vozu. Pro ochranu řidiče byla namontována uzpůsobená sedačka, speciální bezpečnostní pásy a ochranná klec. Kvůli riziku požáru byla jako palivo použita nafta, která není tolik vznětlivá jako benzín.

"Mohl jsem auto stokrát otočit, a přesto bych z toho vyšel s drobnými otřesy."
Vesa Kivimäki, Kaskadérský řidič

„Mohl jsem auto stokrát otočit, a přesto bych z toho vyšel s drobnými otřesy,“ vysvětluje Kivimäki.

Při tréninku se rychlost zvyšovala v postupných krocích, aby se řidič seznámil s tím, co může od pneumatik očekávat. To bylo nezbytné pro zajištění bezpečnosti. „Testoval jsem si pneumatiky v rychlosti 120 km/h a 170 km/h pomocí několika cílených zkoušek. Nejlepší způsob, jak zjistit odolnost pneumatik, je maximálně je zatížit. S tím souhlasil i tým Nokian Tyres,“ upřesňuje Kivimäki.

Profesionálové z „pit stopu“ Vianor se starali o vůz i pneumatiky. „Protože jsme museli během jedné hodiny jet dvakrát, sen o světovém rekordu by se neuskutečnil bez profesionálů z Vianoru. Bylo nesmírně důležité, abychom byli schopni mezi oběma jízdami rychle vyměnit pneumatiky a také abych byl průběžně informován o jejich stavu,“ oceňuje profesionály z Vianoru kaskadér Kivimäki.

"Protože jsme museli během jedné hodiny jet dvakrát, sen o světovém rekordu by se neuskutečnil bez profesionálů z Vianoru."
Vesa Kivimäki, Kaskadérský řidič

Tým Vianoru a mobilní „pit stop“ umožnily během pár minut namontovat pneumatiky na ráfky, vyvážit je a nahustit dusíkem. Celá akce připomínala zastávky v boxech na Grand Prix. „Pro jednou jsem si mohl prostě jen sednout a řídit,“ dodává Kivimäki se smíchem.

Nicméně nový rekord v něm probudil ještě větší hlad po dalších úspěších. „Můj cíl je překonat na dvou kolech rychlost 200 km/h.“

Co, kde, kdy?

Světový rekord pro nejrychlejší vozidlo jedoucí po dvou kolech byl vytvořen 31. srpna 2016 na ranveji letiště Seinäjoki. Proběhl oběma směry na trati dlouhé 2 kilometry a široké 50 metrů. Vzdálenost pro měření průměrné rychlosti byla 100 metrů. Rychlost první jízdy byla 190,074 km/h a druhé jízdy 182,463 km/h. Nový světový rekord – rychlost 186,269 km/h – je průměrná hodnota z těchto dvou měření.

Nového světového rekordu dosáhl kaskadérský řidič Vesa Kivimäki ve voze vybaveného pneumatikami s technologií aramidových bočnic Nokian Tyres. Profesionálové z „pit stopu“ Vianor pak zajišťovali v den rekordu jak servis vozu, tak pneumatik.

Čti více:

Guinessova kniha rekordů stanovila specifická pravidla pro nejrychlejší vozidla jedoucí po dvou kolech. Vůz musí být sériově vyráběný, nikoliv prototyp vytvořený přímo pro pokus o dosažení rekordu. Během jedné hodiny musí vůz projet oběma směry mezi měřicími bránami, které jsou od sebe umístěné 100 metrů. Světový rekord se pak stanovuje jako průměrná hodnota z těchto dvou měření.