Nejrychlejší automobil na ledu

Nokian tyres Hakkapeliitta 8 v zápase s přírodou

Když pneumatika Hakkapeliitta 8 vyrobená společností Nokian Tyres prokázala svou sílu na ledu v Botnickém zálivu v neúprosné severské zimě, měla již za sebou tisíce hodin vývoje produktu. Přesto bylo nutné strávit hodiny náročné práce v zápase s ledem, sněhem a větrem před tím, než bylo dosaženo rychlostního rekordu v jízdě na ledě. Hodnota tohoto rekordu je nyní 335,713 km/h.

Pokus o dosažení světového rekordu může začít. Led v Botnickém zálivu, odkud vychází Botnický proud, je nevypočitatelný. To nedokáže ovlivnit ani testovací tým Nokian Tyres. Místo, automobil a řidič jsou stejní jako před dvěma roky. Jediné, co se změnilo, je nový High-tech produkt od společnosti Nokian Tyres, pneumatika Nokian Tyres Hakkapeliitta 8.

Proudění od jihu tlačí na led zespodu a slaná voda vyvěrá malými otvory i když je okolní teplota skoro deset stupňů pod nulou.

– A to je proč tu jsme – extrémní podmínky. Nejsme schopni přírodě poručit. Tady jsou optimální podmínky pro test pneumatiky. Matti Morri, ředitel technických služeb pro zákazníky společnosti Nokian Tyres, který je zde, aby pomohl nosnému produktu Nokian Tyres, pneumatice s hroty Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 (255/35R20 97 T XL), při překonání rychlostního rekordu, říká „Když pneumatiku vystavíme extrémnímu namáhání a rychlostem, získáme nové informace o jejích vlastnostech“. 

High-tech rekordy 

Na ledě v Botnickém zálivu poblíž města Oulu se potkává příroda a High-tech. Mrazivý led, vítr a padající sníh se potkávají s nadupaným Audi RS6 a jeho téměř 1 000 koňskými silami a s chladnokrevným a soustředěným testovacím jezdcem Nokian Tyres Janne Laitinen.

Nokian Tyres a Janne Laitinen, který je profesionálním testovacím jezdcem již více než 25 let, jsou již zapsáni v Guinnessově knize světových rekordů s nejvyšší dosaženou rychlostí na ledu (331,61 km/h) a s nejvyšší rychlostí dosaženou na ledu automobilem poháněným elektřinou (252,06 km/h).

Pilot Laitinen bude za volantem Audi, vedle něj bude s počítačem na klíně sedět Arto Lehtonen, technik z laboratoře výzkumu automobilů univerzity v Oulu.  Jeho úkolem v průběhu této testovací jízdy bude monitorovat chování automobilu pomocí různých testů, které má instalovány v počítači. Při vlastním pokusu o světový rekord bude v automobilu sedět pouze „ledový muž“ Janne Laitinen.

- Automobil je vybaven systémem GPS, který poskytuje informace o rychlosti 20krát za sekundu. Arto Lehtonen, laboratorní technik s mnoha lety zkušeností z náročného testování automobilů, říká „Na každém kole je snímač otáček, který nám umožňuje vypočítat velikost prokluzu. 

Přilnavost v mezních podmínkách 

Když rychlost automobilu překročí 300 km/h nejdůležitějším se stává přesné ovládání, reakce na řízení a nejvyšší možná přilnavost. Důležitá je přilnavost ve směru jízdy i do stran, ale stejně důležitá je rovnováha přilnavosti ve směru jízdy a do strany. Při těchto rychlostech není tak důležitý výkon motoru. Janne Laitinen, který se podílel na vývoji pneumatiky Hakkapeliitta 8 od samého počátku, to dobře ví.

- Výhodou pneumatiky Hakkapeliitta 8 je, že je stabilnější a má vyšší přilnavost než jiné pneumatiky. Je dokonalá na nezledovatělých silnicích, říká Janne Laitinen, když si nasazuje přilbu.

Testovací automobil Nokian Tyres, Audi RS6, má upravené odpružení a výfukový systém a řízení motoru bylo vyladěno tak, aby se dosáhlo špičkového výkonu.
 
Hroty pneumatiky Hakkapeliitta přenáší vysoký výkon na led. Na přístrojové desce Audi je osm kontrolek, které zobrazují přilnavost pneumatik v krocích po pěti procentech. My jsme připraveni, ale příroda není na rekord připravena. Musíme čekat na správnou chvíli.

Všechno záleží na pocitech

Od posledního pokusu o rekord uběhlo několik týdnů. Aktivita v depu, které vyrostlo na břehu zálivu je stejně hektická, jako je rojení ryb pod ledem. Všichni znají své úkoly a všechno má svůj účel – i pneumatiky. Musí se chopit příležitosti a to při rychlosti nad 300 km/h. Nároky jsou stejné, jako při výjezdu na vrcholek strmého ledovce.

Laboratorní technik Arto Lehtonen je zaměstnán analyzováním dat z dopoledních testovacích jízd na počítači. Nejdůležitější je přilnavost.

Ledová dráha je konečně připravena na pokus o rekord; je dlouhá 12 kilometrů a její šířka je až 18 metrů.  Teplota klesla skoro na 16 stupňů pod nulou a zdá se, že se vítr utišuje.

- Ředitel technických služeb zákazníkům, pan Morri, říká „Můžete se domnívat, že led na moři je rovný jako deska stolu. Ve skutečnosti je plný nerovností a jeho povrch se každý den mění“. 

Pedál až na podlahu 

Když Janne Laitinen sešlápne plynový pedál Audi na podlahu, je rychlost větru pouze jeden metr za sekundu. Z pobřeží můžeme pouze vidět mrak sněhu, jak se pneumatiky zařezávají do ledu a pohánějí automobil průměrnou rychlostí 330 km/h a to jak při jízdě po směru větru, tak i proti směru větru.
 
Je již odpoledne a boční vítr sílí, ale ledový muž Laitinen chce uskutečnit ještě několik pokusů. Číslice na tachometru ukazují magické číslo 340 km/h.  

Při průjezdu kolem fotobuněk na testovací dráze modré Audi vydává zvuk skoro jako přistávající letadlo. Ozve se vysílačka.

- Jaká byla rychlost?

- 336,511 km/h a průměrná rychlost pro jízdy v obou směrech 335,713 km/h.

- Je to nový světový rekord! Jízda proběhla podle předpisů. Legenda závodů rally Simo R. Lampinen, který pracuje jako oficiální komisař pokusu o rekord říká, že budou provedena další ověření. 

Očekávání všech na ledě se mění na projevy radosti. Testovací jezdec Janne Laitinen je šťastný, že vytvořil nový světový rekord 335,713 km/h.

- V žádném případě to nebylo snadné. Nejdůležitější bylo, přenést pneumatikami všechen výkon na led. Dokázali jsme to, i když nerovnosti dost překáželi přilnavosti. Ve skutečnosti existoval ještě prostor pro zvýšení rychlosti, ale dnes byl led příliš nerovný.