Zimní pneumatiky prošly velkým vývojem - srovnání první zimní pneumatiky na světě s nejnovější zimní pneumatikou bez hrotů

Přibližně před 80 lety řidiči dostali první zimní pneumatiky na světě. „Kelirengas“, vyvinuté a vyrobené firmou Nokian Tyres, byly špičkovým výrobkem své doby – byly prvními pneumatikami s drsným běhounem, který mohl šplhat nahoru po zasněžených silnicích. Ale co má společného jedinečný výrobek své doby s moderní zimní pneumatikou bez hrotů? Srovnali jsme Kelirengas s Nokian Hakkapeliitta R2, vítězem mnoha zkoušek.

První zimní pneumatika na světě, která byla zavedena firmou Suomen Gummitehdas v roce 1934, přinesla revoluci na severských zimních silnicích. Až do té doby byly na úzkých a zasněžených silnicích používány hlavně obdoby letních pneumatik. Po příjezdu k úpatí zasněženého kopce musel řidič vyjít ven z vozidla a nainstalovat těžkopádné sněhové řetězy. Nové zimní pneumatiky byly pojmenovány Kelirengas („Pneumatiky do nepohody“), protože byly poprvé vybaveny běhounem s drsným vzorem, který přinesl nový druh přilnavosti pro zimní vozovky.

– Pneumatiky Kelirengas byly vyvinuty pro kamiony, aby jim umožnily pohybovat se v hustém sněhu. Příčný vzor běhounu pneumatiky se zabořoval do sněhu jako pás, čímž do značné míry usnadnil stoupání do kopců, říká Matti Morri, ředitel technického zákaznického servisu firmy Nokian Tyres.

Dnes již samotný tah pneumatiky ve sněhu nestačí. Vzhledem k tomu, že bylo zahájeno odhrnování silnic, tyto se stávají zamrzlými a od zimních pneumatik vyžadují ještě více. Při srovnání pneumatik Kelirengas s jejich moderními bratranci z druhého kolene, Nokian Hakkapeliitta R2:een, můžeme vidět, že změny ve směsi běhounu i v samotném vzoru jsou obrovské.

– Moderní pneumatiky musí mít kromě tahu i dobrou boční přilnavost. Symetrický vzor úzkého tvaru pneumatiky Nokian Hakkapeliitta R2 zajišťuje její čištění v hlubokém sněhu a vyznačuje se dobrou přilnavostí na ledu i na rozbředlém sněhu, říká Morri.


Velké množství nových prvotních surovin

I když byly pneumatiky Kelirengas jedinečným výrobkem své doby, na základě moderních standardů se z hlediska vzoru běhounu jedná pouze o zimní pneumatiku. Kelirengas používaly podobnou, velmi pevnou směs gumy jako letní pneumatiky, což znamenalo, že přilnavost závisí pouze na drážkách. V současnosti jsou gumové směsi připraveny na míru pro daný běhoun a zajišťují výraznou část přilnavosti. Dnes se při výrobě moderních pneumatik bez hrotů používá více než sto prvotních surovin, zatímco Kelirengas používaly pouze třetinu z nich.

– Do gumové směsi pneumatiky Hakkapeliitta R2 byly přidány velmi malé krystalické částice. Na zledovatělé silnici působí jako vestavěné hroty, vysvětluje Morri.

Dnes zimní pneumatiky bez hrotů používají přírodní i syntetickou gumu. Přírodní guma pracuje stabilně v širokém rozsahu teplot a umožňuje směsi běhounu, aby zůstala pružná a zachovala si dobrou přilnavost. Část uhelné černi v pneumatikách byla nahrazena silikou, která výrazně zlepšuje palivovou účinnost a přilnavost pneumatiky na mokrém povrchu.

O sto milimetrů širší

Moderní řidiči u svých zimních pneumatik oceňují vlastnosti, o kterých se uživatelům pneumatik Kelirengas nemohlo ani zdát, jako je například citlivost zatáčení. Je to zřejmé i z velikosti pneumatiky. Kelirengas, které byly navrženy pro kamiony, měly šířku 190 milimetrů, zatímco moderní pneumatiky bez hrotů Nokian Hakkapeliitta R2 jsou dostupné pro osobní vozidla s šířkou až do 290 milimetrů.

– Šířka výrazně zlepšuje komfort řízení. Skutečnost, že diagonální struktura pneumatik Kelirengas byla nahrazena radiální strukturou, měla za následek výrazný posun v ovládání pneumatik.

Moderní vozidla vyžadují od pneumatik zcela jiné vlastnosti. Při návrhu pneumatiky musíte také zajistit, aby řádně pracovaly systémy řízení tahu a kontroly stability.

Provoz je nyní bezpečnější než v období používání pneumatik Kelirengas. Zatímco uživatelé pneumatik Kelirengas se mohli pouze pokusit pocítit stav a přilnavost silnice na základě pocitu z řízení a svého zraku, moderní vozidla jsou vybavena zařízením, které může řidiče předem upozornit na kluzkost částí silnice a jiné faktory ovlivňující řízení.

– Jedinou věcí, která se nezměnila od dob pneumatik Kelirengas, je počasí. Zimní pneumatiky se stále používají v náročných a měnících se severských podmínkách, říká Morri.

Čti více:

80 let Nokian Hakkapeliitta:
Historie legendární zimní pneumatiky

Více než 80 let od vynálezu zimní pneumatiky:
Pneumatiky Nokian Kelirengas zajistily bezpečné řízení ve sněhovém počasí
Jak byla vynalezena první zimní pneumatika na světě?
Více než 80 let zimních pneumatik od firmy Nokian