Jak byla vynalezena první zimní pneumatika na světě?

Dnes je každému jasné, že ve finské zimě používáme zimní pneumatiky a v létě přecházíme na letní typ. Ale nebylo tomu tak vždy a zimní pneumatiky se ještě nedožily sta let. Jak vznikla „Kelirengas“, první zimní pneumatika na světě? 

Zákon vyžadující používání zimních pneumatik vstoupil ve Finsku v platnost v roce 1978. První zimní pneumatiky na světě byly vyrobeny teprve před 44 lety, v roce 1934. Pneumatiky Kelirengas, vyrobené firmou Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, byly vyvinuty pro kamiony, protože v tom období začala být koňská přeprava nahrazována přepravou prostřednictvím motorových vozidel. Vývoj směřoval od těsné spolupráce a dialogu mezi Augustem Kelhuem, prodejcem pneumatik z Turku a „velkým starým mužem“ podnikání, Erikem Sundqvistem, obchodním ředitelem firmy Gummitehdas, a techniky ve výrobním závodě. 

– Silnice byly ve špatném stavu, ale zboží bylo třeba rozvážet po celý dlouhý rok. Vzhledem k tomu, že ve třicátých letech dvacátého století došlo k nárůstu počtu vozidel, vyvstala potřeba nového druhu pneumatik i pro osobní vozidla. V roce 1936 firma vyvinula a vyrobila menší zimní pneumatiku pro osobní vozidla. První zimní pneumatika Hakkapeliitta poskytovala přilnavost v zimních podmínkách, ale byla použitelná i v létě, říká Pentti Eromäki, který pracoval ve firmě Nokian Tyres více než 35 let. 

Ve třicátých letech dvacátého století byly silnice ve špatném stavu, ale vozidla neměla dlouhou životnost, a proto ani dojezd nebyl vždy zaručen. Proto nejdůležitější vlastností zimních pneumatik byla životnost a přilnavost na zledovatělých a zasněžených silnicích. 

– Zimní pneumatiky byly kompletně vyvinuty s ohledem na zimní podmínky. První zimní pneumatika měla zcela nový vzor běhounu a její drážky byly zcela příčné a byly vybaveny přilnavostí ozubeného kola v měkkém sněhu a blátě. Celý nápad týkající se pneumatiky byl založen na povrchu s dobrou přilnavostí na zasněžených silnicích, říká ředitel vývoje výrobků Juha Pirhonen z firmy Nokian Tyres.

 

Zpočátku existovaly výhradně zimní pneumatiky s hroty 

Vzhledem k tomu, že se počet vozidel i nadále zvyšoval, bylo zahájeno odhrnování silnic z důvodu snazšího řízení. Avšak odhrnování vytvářelo kluzké zamrzlé povrchy, do nichž dostupné pneumatiky nedokázaly proniknout. 

– Aktuální pneumatiky s hroty z tvrzeného kovu byly vytvořeny v první polovině šedesátých let dvacátého století. I když pokusy o uchycení hrotů existovaly již předtím, přesný okamžik vynalezení pneumatiky s hroty je datován právě do tohoto období. Rok 1974 zaznamenal zavedení nových nařízení pro pneumatiky s hroty, jejichž cílem bylo omezit opotřebování silnic způsobované hroty, připomíná Pentti Eromäki.

Zlepšená údržba silnic a nárůst počtu silnic s asfaltovým povrchem umožnily osvobození od ledu a sněhu v zimě. Byl zahájen vývoj dalšího druhu zimních pneumatik – takového, který by byl nezávislý na nařízeních týkajících se zimních pneumatik.  

– První zimní pneumatiky bez hrotů byly vyvinuty v sedmdesátých letech dvacátého století; dokázaly částečně kompenzovat vlastnosti přilnavosti pneumatik s hroty, a to použitím výrazných zářezů na vzoru běhounu a nových inovačních gumových směsí. Pneumatiky bez hrotů nabízely lepší komfort řízení, protože byly virtuálně tiché, říká Eromäki.

Jedna věc zůstává stejná

Aktuálně jsou zimní pneumatiky vyvíjeny pro různé trhy; pneumatiky pro severoamerický trh, severský trh a středoevropský trh se od sebe značně liší.

– V severských zemích řidiči oceňují ohleduplnost k životnímu prostředí a co nejlepší zimní vlastnosti, říká Juha Pirhonen.

Dnes patří naše silnice do zcela jiné třídy ve srovnání s prvními dny průmyslu pro výrobu pneumatik a čtyři kola jsou jedinou věcí, kterou mají naše automobily společnou s automobily v minulosti. Byly vyvinuty zimní pneumatiky s nízkým profilem, to znamená, že nyní mají nižší profil a širší vnitřní průměr. Moderní vozidla se také vyznačují zcela novými požadavky na pneumatiky.

– Průmysl výroby pneumatik pomohl zlepšit ovládání a přilnavost vozidel. To jsou věci, které řidiči oceňují. V průběhu posledních let zákazníci začali oceňovat také ohleduplnost pneumatik a materiálů k životnímu prostředí, nízký valivý odpor a nízký hluk, říká Pirhonen.

V průběhu desetiletí výrazně postoupil i vývoj pneumatik. Počítače dnes patří k běžným nástrojům a zkoušení se stalo techničtějším. Jedna věc však zůstává po celá desetiletí stále stejná.

– Žádný stroj nemůže přijít s novými nápady; veškerou kreativní práci musíme odvést stále my sami, uzavírá Pentti Eromäki.

Čti více:

80 let Nokian Hakkapeliitta:
Historie legendární zimní pneumatiky

Více než 80 let od vynálezu zimní pneumatiky:
Pneumatiky Nokian Kelirengas zajistily bezpečné řízení ve sněhovém počasí
Zimní pneumatiky prošly velkým vývojem
Více než 80 let zimních pneumatik od firmy Nokian