Od vynálezu zimních pneumatik uplynulo více než 80 let:

Pneumatiky Nokian Kelirengas zajistily bezpečné řízení ve sněhovém počasí

První zimní pneumatikou, předchůdcem Nokian Hakkapeliitta, byla Kelirengas („Pneumatika do nepohody“), kterou vyrobila firma Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, z níž později vznikla firma Nokian Tyres, a uvedla ji na trh v roce 1934. Letos je tomu již více než 80 let od chvíle, kdy byly vynalezeny první zimní pneumatiky.

Ve třicátých letech dvacátého století se silnice v zimě používaly jen zřídka a obvykle nebyly odhrnovány. Aby se vyřešily výzvy zimního provozu, technici z oddělení pneumatik ve firmě Nokia se denně obraceli na řidiče. Obchodní ředitel Erik Sundqvist z firmy Gummitehdas byl klíčovou postavou ve vývoji pneumatik; pečlivě naslouchal přáním svých zákazníků a úzce spolupracoval s Augustem Kelhuem, který byl prodejcem pneumatik.

Kelirengas, přemožitelky hlubokého sněhu se svým neobrobeným běhounem, byly vyvinuty pro kamiony, které spolu s autobusy tvořily většinu provozu. První sada pneumatik Kelirengas byla vyrobena ve velikosti 7,50-20. Kelirengas byly navrženy pro udržení vozidla na silnici v měkkých podmínkách a na sněhu. Design mohutného běhounu činil z Kelirengas zimní pneumatiku a její příčné drážky přilnuly ke sněhu jako ozubené kolo. Tím se odstranila nutnost použití těžkopádných sněhových řetězů. Vzor běhounu byl volný a čistil se sám během jízdy, což přinášelo zlepšenou přilnavost.

Celá koncepce pneumatiky byla založena na vzoru běhounu s vynikajícím tahem. Odzkoušený vzor běhounu pneumatik Kelirengas zůstal podobný po více než dvacet let. Jak praví reklama, „brzdění je účinnější a klouzání bočnic při vstupu do zatáčky i při projíždění zatáček bylo zcela odstraněno“. Ceník z roku 1934 obsahoval deset modelů pneumatik a každý den jich bylo vyrobeno kolem 110 kusů. 


Nokian Hakkapeliitta – Šampion na zasněžených silnicích

Zasněžené silnice přitahovaly zvyšující se počet uživatelů osobních vozidel. Technici v závodě na výrobu pneumatik vytvořili toto řešení pro kluzké zimní silnice v roce 1936. Tato inovace dostala název Snow-Hakkapeliitta.

Vzhledem k tomu, že zimní pneumatiky byly vyráběny na míru pro osobní vozidla, byly vybaveny příčným běhounem a mnoha hranami pro zvýšení přilnavosti. Vzor běhounu představoval zcela nový design, protože drážky byly příčné a zajišťovaly přilnavost ozubeného kola a kontakt s měkkým sněhem a blátem.

Přisávací mističky na vzoru běhounu, které předcházejí klouzání ve zledovatělých drážkách, byly charakteristickým rysem pneumatik Hakkapeliitta. Zrodil se šampion zasněžených silnic. 

Mezinárodní uznání v Monte Carlu

Zimní pneumatiky vyžadovaly více funkcí i v padesátých letech dvacátého století, protože v důsledku stoupajícího provozu se odhrnování silnic začalo používat stále více, a povrchy silnic se tím stávali měkkými a zledovatělými. Bylo prezentováno mnoho návrhů na zlepšení přilnavosti pneumatik; patřilo k nim gumové obložení s kovovými objímkami a gumové směsi s obsahem kousků keramiky. Existovaly různé druhy kovových bočních dorazů i pneumatiky s nýty a pneumatiky s různými pružinami a bodci.

Zlom nastal s použitím hrotů Kometa, jejichž výkonnost a životnost vycházela z použití vrcholů z tvrdého kovu. Stejná technologie se používá v pneumatikách s hroty dodnes. Vytvořila se tím jedinečná kombinace: Zimní pneumatiky Hakkapeliitta, hroty Kometa a patent na pneumatiky s hroty, který vlastnil technik z gumárenského oboru Veikko Ryhönen. První zimní pneumatikou navrženou speciálně pro použití hrotů byla Kometa-Hakkapeliitta v roce 1961. Jednalo se o řešení pro zimní silnice: hroty přilnuly k ledu, zatímco samotná pneumatika zvládala jemné povrchy.

Zimní pneumatiky s hroty se definitivně dostaly do povědomí řidičů v roce 1963, když všechny medailové pozice v Rally Monte Carlo zaujali závodníci s vozidly vybavenými pneumatikami Hakkapeliitta s hroty. Vrcholu odbornosti finských zimních pneumatik bylo dosaženo v letech 1965-1967, kdy Timo Mäkinen, Pauli Toivonen a Rauno Aaltonen vyhráli legendární zimní rally několik let po sobě.

V březnu 2013 dosáhl vynálezce zimních pneumatik fantastického světového rekordu za nejrychlejší vozidlo na ledu, v jehož rámci zkušební řidič Janne Laitinen z firmy Nokian Tyres dosáhl rychlosti 335,713 kilometrů za hodinu (208,602 mph) na ledu v Botnickém zálivu. Přilnavost a rychlost jako nikdy předtím byly zajištěny novým výrobkem, zimní pneumatikou Nokian Hakkapeliitta 8 s hroty.

Čti více:

80 let Nokian Hakkapeliitta:
Historie legendární zimní pneumatiky

Více než 80 let od vynálezu zimní pneumatiky:
Zimní pneumatiky prošly velkým vývojem
Jak byla vynalezena první zimní pneumatika na světě?
Více než 80 let zimních pneumatik od firmy Nokian