Aquaplaning číhá

Za suchého letního počasí si nemusí řidič dělat žádné starosti o své pneumatiky. Pokud jej ale překvapí silná bouřková přeháňka nebo pokud dlouho trvající letní déšť promění vozovku v bazén, už to vypadá jinak. Nebezpečí aquaplaningu si uvědomíme při řízení: vozidlo se těžce ovládá, pokud je pneumatika ve špatném stavu a je opotřebená. Nejlepší obranou proti aquaplaningu jsou nové pneumatiky. Dokonce ani nové pneumatiky neodstraní samozřejmě nebezpečí aquaplaningu úplně, ale s novými pneumatikami zůstává vozidlo ovladatelné, pokud nezapomenete zároveň přizpůsobit Vaši rychlost jízdy dané situaci. 

Ztráta pocitu z jízdy?

Pro bezpečnost dopravy má zásadní význam, aby byl Váš vůz vybavený pneumatikami, jejichž hloubka vzorku a další vlastnosti odpovídají danému počasí. Pokud po vozovce teče spousta vody a rychlost jízdy překročí určitou hranici, není vzorek profilu schopen odvádět vodu nacházející se pod pneumatikou.
 
Pokud je hloubka vzorku na běhounu nižší než 4 mm, zhoršuje se přilnavost a velmi silně se zvyšuje nebezpečí aquaplaningu. Kromě toho se prodlužuje brzdná dráha vozidla a vozidlo se může snáze převrátit na bok. 

V nedávných testech uskutečněných časopisem Tekniikan Maailma (5/2018) docházelo u opotřebených pneumatik k aquaplaningu už při rychlosti 75 km/h. U nejlepší nové pneumatiky došlo v testu k aquaplaningu až při rychlosti 88 km/h.

V nedávných testech uskutečněných časopisem Tekniikan Maailma (5/2018) docházelo u opotřebených pneumatik k aquaplaningu už při rychlosti 75 km/h. U nejlepší nové pneumatiky došlo v testu k aquaplaningu až při rychlosti 88 km/h.

Ztráta dotykové plochy

Dotyková plocha pneumatiky jakožto bod styku s vozovkou se výrazně zmenšuje při stoupající rychlosti a opotřebení pneumatik. Následující znázornění zobrazuje rozměry dotykové plochy při různých hloubkách vzorku na 3 mm vysoké vrstvě vody a při rychlosti 75 km/h. Při zcela sjetých pneumatikách s hloubkou vzorku pouhých 1,6 mm činí dotyková plocha pouhých 16% plochy u stojícího vozidla.