Pá listopadu 13 10:33 2020 v kategoriích Zprávy o produktech, Firemní zprávy

Společnost Nokian Tyres přispěla k dosažení světového rekordu: při tlačení vozidla je klíčová souhra dovedností, nikoli hrubá síla

Ve Finsku byl vytvořen nový Guinnessův světový rekord za nejrychlejší čas v tlačení vozidla na vzdálenost jedné míle (1,6 km). Rekord vytvořil Jussi Kallioniemi, který říká, že se nejedná o test hrubé síly, ale o jednu velkou skládačku. Klíčovým dílkem úspěchu byly lehce se valící zimní pneumatiky Nokian Hakkapeliitta R3 SUV a jejich extrémně nízký valivý odpor.

 

13 minut a 26 sekund. Za tuto dobu Jussi Kallioniemi, pocházející z finského města Nokia, dotlačil osobní vozidlo o váze 2 100 kilogramů na vzdálenost jedné míle (přesně 1 609,34 metru), aby svým jménem získal světový rekord. Tento výsledek představuje zlepšení oproti předchozímu rekordu téměř o dvě minuty. Guinnessova kniha rekordů tak oficiálně potvrdila světový rekord za „nejrychlejší čas v tlačení vozidla na vzdálenost jedné míle“.

 

Rekord byl vytvořen v sobotu 24. října 2020 na testovací trati Nokian Tyres ve městě Nokia. Pro pokus o rekord Kallioniemi  použil své vlastní auto Saab s rokem výroby 2006, láskyplně přezdívané „Röhkö“ („Brumla“). Na místě řidiče seděl vedoucí centra péče o zákazníky Matti Morri ze společnosti Nokian Tyres.

 

„Lidé mi často říkají, že nevypadám jako silný muž. A já opravdu nejsem. Šlo o výkon srovnatelný s během na střední vzdálenost, ne o ukázku síly. Existují dva způsoby, jak dosáhnout výkonu, který potřebujete: buď zvýšit svou vlastní sílu, nebo snížit valivý odpor,“ říká J. Kallioniemi.

 

Při tlačení automobilu je důležité překonat valivý odpor. Čím menší je tedy valivý odpor vašich pneumatik, tím snáze se bude auto pohybovat. Valivý odpor udává energii, která se spotřebuje deformováním pneumatiky při kontaktu s vozovkou. To je důležité téma také pro běžné řidiče. Pneumatika s nízkým valivým odporem je ekologičtější a zároveň ekonomičtější.

 

„I starší vozy se mohou lehce pohybovat, pokud jsou vybavené bezpečnými a pohodlnými prémiovými zimními pneumatikami bez hrotů, jako jsou například pneumatiky Nokian Hakkapeliitta R3 SUV. Pokud se udržuje správný tlak huštění, mohou pneumatiky s nízkým valivým odporem ušetřit i v zimě až 0,5 litru paliva na 100 km nebo podstatně prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrických vozidel. Zároveň s nimi šetříte životní prostředí díky menšímu množství emisí CO2,“ říká M. Morri.

 

Celková pohoda a řešení problémů

 

Myšlenka tlačit vozidlo vznikla náhodou. Jussi Kallioniemi trpěl bolestmi zad a zahájil rehabilitační terapii tlačením těžké bedny v tělocvičně. Po nějaké době začal přemýšlet o tom, co dalšího by mohl dělat, a při hledání odpovědi na stránkách Guinnesových rekordů se zrodila myšlenka tlačit vozidlo.

 

Kallioniemi říká, že pro něj není nejdůležitější, jestli v závodě skončí první nebo poslední. Podstatné je pro něj řešení problémů a celkový stav. Výsledkem projektu byl nicméně vynález, který nyní čeká na udělení patentu. Společně se svým přítelem Kallioniemi vytvořil dálkový ovladač, který mu při tréninku umožnil otáčet volantem bez přítomnosti řidiče.

 

„Kdyby vše záviselo jen na hrubé síle, neměl bych dostatek energie na dokončení projektu. Moje motivace vychází z hledání nových problémů, které jsou potřeba řešit. Když sami sebe dostáváte až na hranici extrémních limitů, začne být důležité, jestli to dokážete udělat o jedno nebo dvě procenta lehčí,“ říká J. Kallioniemi.

 

Pracovali jsme velice systematicky a vytrvale. Posunuli jsme se postupně od větších úkolů k nejmenším detailům. Normální muž středního věku se může postavit výzvě světového rekordu, pokud vezme v úvahu vše potřebné a pokusí se zajistit, aby auto jelo co nejhladčeji.“

 

Společné odhodlání neustále se rozvíjet

 

Kallioniemi trénoval na testovací trati Nokian Tyres ve finské Nokii, kde má tento výrobce prémiových pneumatik rovněž své sídlo. Kallioniemi a tato celosvětová pneumatikářská společnost sdílejí podobné postoje.

 

„Naše vášeň pro vývoj pneumatik se podobá vášni Jussiho pro trénování. Testujeme naše produkty do extrémů a ve všech podmínkách. Celková pohoda je pro nás také velice důležitá. Tělo i mysl musí být v rovnováze, aby bylo možné naše skandinávské know-how a kreativitu přetvořit v celosvětově nejbezpečnější a nejekologičtější pneumatiky. To pro nás všechny představuje požadovanou bezstarostnost,“ říká Matti Morri z Nokian Tyres.

Víceúčelová data o průběhu rekordu

 

Při rekordu se shromáždilo velké množství dat, protože do projektu byla zapojena rovněž společnost Myontec Oy, která se specializuje na chytré oblečení a monitorování svalů, a společnost pro sportovní elektroniku Polar Electro Oy.

 

„Jussi používal při tréninku měřič Polar a kontaktoval nás kvůli měření při pokusu o rekord. Bylo pro nás snadné se zapojit, protože jsme viděli, že pokus navazuje na dobrý, všestranný trénink. Produkty Polar se používaly také ve vesmíru a v závodních automobilech Formule 1, takže měření pokusu o rekord znělo jako velká výzva. V průběhu pokusu Jussi přesně dodržoval svůj plán a nezačal příliš tvrdě. Data vytvořená jednotkou s více senzory, které měřily Jussiho výkon, byla odesílána v reálném čase do backendového systému s využitím nejnovější radiové technologie IoT,“ říká manažer Smart Coachingu Ville Uronen ze společnosti Polar.

Maximální srdeční frekvence během výkonu byla velice nízká, pouze 164 úderů za minutu, i když se rychlost během prvních 100 metrů zvýšila na hodnotu 10,4 km/h. Svalová aktivita byla přibližně 41 % naměřené maximální hodnoty. Přibližně v polovině výkonu Jussi využíval 35 % své svalové síly.

„Úroveň aktivity byla vyšší na levé straně, na předních a zadních stehenních svalech a hýžďových svalech, což naznačuje svalovou rovnováhu, která byla pravděpodobně podpořena i tím, že dráha měla kruhový tvar. Svalová zátěž zůstávala mírná, což umožňovalo stabilní výkon a vyhnutí se těžké svalové únavě. Jussiho trénink byl velice úspěšný. Jeho ovládání síly během pokusu o rekord bylo obdivuhodné, protože při tlačení vozidla využíval pouze 35–40 % svého maxima,“ říká Heidi Jarske, odbornice z firmy Myontec.

 

„Úspěch mi dodává energii a potěšení. Mám pocit, že poslední dílek skládačky zapadl na své místo,“ říká J. Kallioniemi.

 

Fakta: Jussi Kallioniemi

 

  • Věk 47 let, žije se svou rodinou ve městě Nokia.
  • Držitel světového rekordu za „nejrychlejší čas v tlačení vozidla na vzdálenosti jedné míle“.
  • Již dříve vytvořil rekord za „nejrychlejší maraton s batohem na zádech o hmotnosti 60 liber (27,2 kg)“: 4 hodiny 34 minut 24 sekund.
  • Zvýšil svou svalovou sílu a výdrž, zejména v roce 2019.
  • Okolo 600 km tréninku v tlačení vozidla v roce 2020.
  • Pro trénink vynalezl dálkové ovládání, které čeká na udělení patentu.

 

Fakta: Vozidlo „Röhkö“ („Brumla“) použité při rekordu

 

  • Saab 97-X 5,3i Arc.
  • Motor: 5,3 l V8, 304 hp.
  • Váha: 2 170 kg.
  • Více než 211 000 km (131 000 mil) na počitadle ujetých kilometrů.
  • Jezdí na bioplyn.
  • Při nastartování vydává pěkný brumlavý zvuk (ve finštině „röhkäisy“).

 

Fakta: Zimní pneumatiky Nokian Hakkapeliitta R3 SUV

 

  • Severská nehrotovaná zimní pneumatika, vítěz mnoha testů.
  • Vynikající kombinace bezpečnosti a jízdního komfortu v jakémkoliv zimním počasí.
  • Částice Cryo Crystal 3 ve směsi pryže zajišťují efektivní přilnavost k jízdnímu povrchu.
  • Sněhové drápy mezi dezénovými bloky zvyšují přilnavost.
  • Snižuje spotřebu paliva a prodlužuje dojezdovou vzdálenost u elektrických vozidel.
  • Ideální volba pro ekologičtější jízdu.
  • Rozměr použitý pro rekord: 255/55 R18.

 

 

 

Více informací:

Nový světový rekord za nejrychlejší čas v tlačení vozidla na vzdálenosti jedné míle

Fotografie & videa

 

Další informace:

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]

 

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]