Jak číst označení bočnic pneumatik

Jak číst označení bočnic pneumatik

Zpět na články

Velikost pneumatiky je nejdůležitější informace uvedená na bočnici pneumatiky. Označení velikosti je specifikováno jako řada čísel a písmen, například 205/55 R 16 94 V XL. , 

Tuto abecední hádanku najdete v registračním dokumentu a řekne vám, jaký typ pneumatiky se hodí na vaše auto. Registrační dokumenty však často obsahují několik možností volby pneumatik, což řidiči umožňuje vybrat si například na základě toho, zda si cení jízdního komfortu nebo citlivého pocitu z řízení. Níže najdete informace, které vzít v úvahu při hledání těch správních pneumatik.

Informace na bočnici pneumatiky

Informace na bočnici pneumatiky

205 je šířka pneumatiky v mm
55 je poměr stran (poměr výšky k šířce)
R je konstrukce pneumatiky, kde R označuje radiální konstrukci
16 je průměr ráfku v palcích
94 je index zatížení
V je rychlostní kategorie
XL extra nosnost

Umět číst bočnici pneumatiky je užitečná dovednost při hledání nových pneumatik pro automobily. Výrobce automobilu mohl uvést několik doporučení pro pneumatiky. Najdete je v registračním dokumentu auta. V případě, že je pro vás interpretace bočnice pneumatiky obtížná nebo potřebujete pomoc s výběrem správných pneumatik, obraťte se na místního prodejce Nokian Tyres. 

Velikost pneumatiky

V první řadě by se každý majitel auta měl ujistit, že ví, jaké ​rozměry pneumatik se hodí k jeho vozidlu. Při výběru nových pneumatik pro váš vůz se ujistěte, že všechny čtyři pneumatiky mají stejnou velikost. Zejména pro čtení rozměrů pneumatik jsou důležité tři značky. Jedná se o šířku pneumatiky, poměr stran a průměr ráfku:

 

  • První značka v příkladu označuje šířku pneumatiky v milimetrech. Proto je šířka pneumatika v příkladu 205 milimetrů nebo ~ 8,1 palce. Šířka pneumatiky se měří od bočnice k bočnici.
  • Poměr stran je poměr mezi výškou a šířkou pneumatiky. Na rozdíl od šířky pneumatiky je poměr stran uváděn v procentech, takže výška příkladu pneumatiky je 55 % její průřezové šířky.
  • Třetím označením velikosti pneumatiky je průměr ráfku v palcích. V našem příkladu je průměr ráfku 16 palců.

Konstrukce pneumatiky

Písmeno R ve vzorovém označení označuje konstrukci pneumatiky. Pokud hledáte pneumatiky pro osobní automobil, označení pravděpodobně obsahuje písmeno R – jedná se o radiální pneumatiku. Radiální pneumatika je mnohem stabilnější a přesnější než její předchůdkyně, diagonální pneumatika.

Rychlostní kategorie

Rychlostní kategorie označuje maximální nepřetržitou rychlost jízdy pneumatiky. Rychlostní kategorie závisí na značce a modelu vašeho vozidla. Používání pneumatik s příliš nízkou rychlostní kategorií může snížit jízdní výkon, vysoká rychlostní kategorie může zase snížit jízdní komfort.

Nejdůležitější rychlostní kategorie jsou: 

Q = 99 mp/h / 160 km/h

R = 106 mp/h / 170 km/h

S = 112 mp/h / 180 km/h

T = 118 mp/h / 190 km/h

H = 130 mp/h / 210 km/h

V = 149 mp/h / 240 km/h

W = 168 mp/h / 270 km/h

Y = 186 mp/h / 300 km/h

Rychlostní kategorie V znamená, že pneumatikou nelze ujet více než 149 mil nebo 240 kilometrů za hodinu. Nezapomeňte, že maximální rychlost, kterou pneumatika vydrží, není stejná jako maximální rychlostní limit. S největší pravděpodobností nebudete schopni dosáhnout nejvyšší doporučené rychlosti pro pneumatiku – například s pneumatikou s hodnocením V, aniž byste porušili zákon.

Při výběru rychlostní kategorie byste se také měli řídit doporučením výrobce automobilu, protože nižší hodnocení může poškodit jízdní vlastnosti vozu, jako je řízení. Vyšší rychlostní kategorie na druhou stranu sníží jízdní komfort.

Index nosnosti

Index nosnosti pneumatiky udává, jakou hmotnost unese jedna pneumatika. Jak však název napovídá, jedná se o index, nikoli o množství hmotnosti v kilogramech nebo librách, které pneumatika vydrží. Chcete-li najít odpovídající množství hmotnosti, musíte zkontrolovat tabulku indexu zatížení.

V našem příkladu je index nosnosti 94, což znamená, že jedna pneumatika může nést zatížení 670 kg nebo 1 477 liber. U indexu nosnosti 91 je zatížení na pneumatiku 615 kg nebo 1 356 liber. Vždy byste měli zvolit správný index zatížení pro vaše auto. V opačném případě se pneumatiky opotřebují rychleji než obvykle a mohou se při jízdě poškodit.

Označení XL

Poslední kombinace písmen, „XL“, se nenachází ve všech označeních pneumatik. Čím je to však způsobeno? XL znamená, že auto je vhodné pro pneumatiku s indexem Extra Load, extra zatížení. V našem příkladu je index zatížení 94. Pokud by index byl 91, označení XL by nebylo vyžadováno.

Většina modelů pneumatik nabízí model Extra Load a model s normálním zatížením. Model Extra Load může nést těžší náklad, což znamená, že i když si na letní dovolenou sbalíte více, nemusíte se obávat rozbití pneumatiky kvůli nadměrnému zatížení nebo rychlejšímu opotřebení než obvykle. Robustnější konstrukce pneumatiky Extra Load znamená nižší tvorbu tepla, díky čemuž je odolnější vůči opotřebení.

Kód DOT a stáří pneumatik

Doporučuje se používat stejné pneumatiky po dobu ​​maximálně šesti let. Vaše pneumatiky mohou stárnout rychleji a časem se opotřebovávat v závislosti na tom, jak dlouho řídíte. V průběhu let gumová směs ztvrdne a pneumatiky ztratí přilnavost, i když se pneumatiky jinak neopotřebují. Čtyřmístný TEČKOVÝ kód označený na bočnici pneumatiky označuje týden a ​rok výroby pneumatiky. Tento čtyřmístný kód je vždy zobrazen pouze na jedné ze dvou bočnic pneumatiky

P znamená osobní pneumatiku

Můžete narazit též na pneumatiky s počátečním písmenem P v jejich bočnici. Písmeno P znamená P-Metric a tedy, že pneumatika je pneumatika pro cestující. Pneumatiky pro jiné typy vozidel mohou mít na bočnicích jiné písmeno, například LT pro pneumatiky pro lehké nákladní automobily nebo C („komerční“) pro dodávky a jiná těžká nákladní vozidla.

Číslo 16 představuje průměr ráfku v palcích. Co bychom měli vzít v úvahu při výběru ráfků?

Je důležité dodržovat pokyny výrobce automobilu. Například sportovnější vozy budou často vyžadovat ráfky o velikosti 17–19 palců, protože menší velikosti nebudou schopny pojmout brzdové systémy.

Zejména při montáži kol a pneumatik po kupi byste měli zvolit správnou šířku pneumatik pro vaše ráfky. Velké ráfky vyžadují nízkoprofilové pneumatiky, zatímco menší ráfky jsou vhodné pro pneumatiky s vyšším profilem. Jinými slovy, pokud auto vyžaduje ráfky o velikosti nad 16 palců, řidič si již nemůže vybrat pneumatiku s vyšším profilem, i když si cení jízdního komfortu nad přesným pocitem z jízdy.

Registrační dokument také nabízí pneumatiku o šířce a profilu 225/45. Který z nich byste si měli vybrat?

V této variantě je pneumatika o 20 milimetrů širší než v prvním příkladu a má podstatně nižší profil. Širší pneumatika s nižším profilem má lepší pocit z řízení než užší pneumatika s vyšším profilem, což znamená, že pneumatika bude citlivější na pohyby řízení řidiče. Taková pneumatika je vhodná pro řidiče, který si cení rychlé reakce řízení a sportovního pocitu.

Na druhou stranu široká pneumatika bude citlivější na drážky na silnici, takže řidič, který hledá větší pohodlí, může být v pokušení vybrat si užší pneumatiku s vyšším profilem. Užší pneumatika je také bezpečnější na mokrých silnicích, protože odvádí vodu lépe než širší pneumatika.

Vždy se ujistěte, že jsou nové pneumatiky kompatibilní s vaším vozidlem. V případě pochybností se obraťte na pokyny výrobce automobilu nebo navštivte nejbližšího prodejce Nokian Tyres.