Nařízení ohledně zimních pneumatik v Evropě

Nařízení ohledně zimních pneumatik v Evropě

Přečtěte si o nejvýznamnějších evropských nařízeních, která se týkají zimních pneumatik.

Nařízení, která se týkají užívání zimních pneumatik, se v jednotlivých zemích liší. V Evropě existuje jen pár zemí, jako například Spojené království nebo Dánsko, v nichž zákon žádným způsobem nereguluje jejich užívání.

Nicméně ve většině případů musí být zimní pneumatiky užívány během určitého období nebo když jsou povětrnostní podmínky jednoznačně zimní povahy. Na některých silničních úsecích a v určitých oblastech je povinné užívat sněhové řetězy.

Nařízení ohledně zimních pneumatik v Evropě


Pokud řidič v zimě míří do zahraničí, měl by si vždy předem pozorně prostudovat nařízení dané země, aby se tak vyhnul nepříjemnostem souvisejících s užitím nesprávných pneumatik.

Značení pneumatik

V Evropě, v závislosti na zemi a situaci, můžete použít nehrotované nebo hrotované zimní pneumatiky, případně celoroční pneumatiky.

Bezpečné zimní pneumatiky (nehrotované i hrotované) nesou symbol sněhové vločky (známý rovněž jako 3PMSF - 3 vrcholky hor se sněhovou vločkou), který stále častěji nahrazuje současné zimní značení M+S.

V dnešní době již označení M+S není dostačující v zemích, jako například Německo, kde zákon jako povinnou zimní pneumatiku stanovuje pneumatiku se symbolem sněhové vločky. Značení M+S bylo nahrazeno symbolem sněhové vločky rovněž v severských zemích.

Nařízení ohledně zimních pneumatik v Evropě

Nehrotované, nebo hrotované pneumatiky?

Nehrotované zimní pneumatiky, které jsou vyvinuté pro středoevropské podmínky, jsou vynikající volbou pro mírnější a deštivější zimní podmínky. V severských zemích je zima tvrdší a připravuje řidičům velké množství sněhu, ledu a mrznoucí vody na silnicích. To vyžaduje nehrotované pneumatiky určené speciálně do severských podmínek. Bezpečné nehrotované pneumatiky jak pro středoevropské, tak pro severské podmínky nesou symbol sněhové vločky. Aby spotřebitelé snadněji rozeznali severské nehrotované pneumatiky od jejich evropských protějšků, vyvíjí se v současnosti specifické značení Ice Grip.

Hrotované zimní pneumatiky jsou populární v severských zemích, ale například v Německu a Polsku jsou zcela zakázány. V některých zemích jsou pro vozidla s hrotovanými pneumatikami stanoveny speciální rychlostní limity a užití hrotů musí být uvedeno znakem na vozidle.

Sněhové řetězy v autě

V některých evropských zemích, na některých silnicích, je doporučené či dokonce povinné užití sněhových řetězů. Například v rakouských a švýcarských horských oblastech se můžete setkat s dopravními značkami, které stanovují povinnost užít sněhové řetězy. Na jiných místech postačí mít sněhové řetězy ve vozidle.

Zákonem stanovená minimální hloubka běhounu u zimních pneumatik je ve většině evropských zemí 3 mm. Nokian Tyres doporučuje vyměnit zimní pneumatiky za nové, když mají zbývající hloubku běhounu 4 milimetry. Menší hloubka má negativní dopad na ovladatelnost a některé další vlastnosti pneumatiky.

Při pronájmu auta se zeptejte na zimní pneumatiky

Pronájem auta v místě určení se může zdát jako ideální řešení, pokud se necítíte na odřízení celé cesty. Při rezervaci vozidla požádejte o takové, které má zimní pneumatiky. Majitel vozidla je vždy odpovědný za řádné vybavení vozu do zimních podmínek.

Najděte si pneumatiky, které jsou pro vás nejvhodnější

Podívejte se na níže uvedenou mapu užívání zimních pneumatik v různých zemích. Více informací o nařízeních ohledně pneumatik je k dispozici na webových stránkách místních automobilových sdružení.

Nařízení ohledně zimních pneumatik v Evropě