Jak dlouho pneumatiky vydrží?

Častým omylem je, že se vyplatí kupovat pouze zcela nové pneumatiky a ty, které jsou starší než pár let, už mají své nejlepší dny za sebou. Prémiové pneumatiky si však při správném skladování zachovávají své vlastnosti ještě mnoho let po jejich výrobě. Čtěte dále a dozvíte se, jak dlouho si pneumatiky uchovají svou kvalitu a jak můžete prodloužit jejich životnost.

Jak staré by měly být vaše pneumatiky?

Bez ohledu na to, jak kvalitní jsou vaše pneumatiky, nevydrží věčně. Kromě opotřebení, ke kterému dochází přirozeně při jízdě, začnou pneumatiky a jejich pryžová směs časem pomalu degradovat. Ujistěte se, že vaše pneumatiky nejsou příliš staré, a dodržujte následující pravidla:

  • Počínaje okamžikem, kdy na nových pneumatikách poprvé vyjedete, by jejich stáří nemělo být delší než šest let. Po uplynutí doby používání delší, než šest let doporučujeme pneumatiky vyměnit za nové.
  • Celkové maximální stáří pneumatik, počínaje datem výroby, by nemělo překročit 10 let.
  • Při nákupu nových pneumatik můžete pohodlně koupit i ty, které byly vyrobeny před pěti lety, pokud byly pneumatiky správně skladovány.

Na vybrané pneumatiky Nokian Tyres se vztahuje naše dvouletá rozšířená záruka. Pokud během záruční doby dojde k náhodnému poškození vaší pneumatiky, poskytneme vám novou odpovídající pneumatiku zdarma. Získejte více informací o rozšířené garanci zde.

 

Správné skladování prodlužuje životnost pneumatik

Ačkoli si mnozí myslí, že jízdní vlastnosti a materiály automobilových pneumatik se začnou zhoršovat, jakmile jsou vyrobeny, vhodné skladování může pomoci udržet je v dobrém stavu po dlouhá léta. Pokud se prodejce pneumatik postaral o skladování nepoužívaných pneumatik, mohou zůstat ve výborném stavu až pět let. Zde se dozvíte, jak skladovat nové i použité pneumatiky, aby předčasně nezestárly.

  • Uchovávejte pneumatiky mimo dosah UV záření. Jakmile jsou pneumatiky vystaveny UV záření, kvalita jejich pryžové směsi se začne zhoršovat. To je jeden z důvodů, proč by pneumatiky nikdy neměly být skladovány venku na přímém slunečním světle.
  • Pneumatiky skladujte ve stabilních tepelných podmínkách. Velké výkyvy teplot mohou jejich kvalitu negativně ovlivnit. Jak vysoké, tak nízké teploty mohou způsobit, že pneumatika ztratí mnoho ze svých vlastností, díky nimž je jízda bezpečnější a pohodlnější.
  • Před uskladněním pneumatiky očistěte. Pytle určené pro skladování pneumatik pomáhají chránit pneumatiky před světlem a vlhkostí a zároveň je udržují čisté. Před uložením pneumatik do pytlů se jen ujistěte, že jsou suché.
  • Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách při jejich používání, ale také při jejich skladování. Nesprávný tlak v pneumatikách může způsobit nerovnoměrné a předčasné opotřebení a zároveň zvýšit spotřebu paliva.
  • Záleží také na poloze, ve které pneumatiky skladujete. Obecně se doporučuje pneumatiky buď naskládat na sebe, zavěsit je na speciální háčky nebo stojany k tomu určené, nebo je umístit ve svislé poloze.

 

Označení DOT a datum výroby pneumatik

Pomocí takzvaného označení DOT můžete zjistit stáří pneumatik a datum jejich výroby. Označení DOT pneu se skládá ze čtyř čísel, z nichž první označuje týden výroby a druhé rok výroby. Pokud jsou například čtyři čísla "3222", znamená to, že pneumatiky byly vyrobeny ve 32. týdnu roku 2022. Označení DOT můžete zkontrolovat na bočnici pneumatiky. Týden a rok výroby jsou poslední čtyři čísla uvedená v označení.

 

 

Jak zkontrolovat stav pneumatik?

Kromě samotné kontroly stáří pneumatik nezapomeňte zkontrolovat také jejich stav. I když jsou pneumatiky staré jen několik let, nejsou bezpečné pro jízdu, pokud byly používáním opotřebeny. Jedním z nejlepších způsobů, jak poznat stáří pneumatik, je zkontrolovat hloubku jejich dezénu, známou také jako drážka nebo hloubka běhounu.

Doporučená hloubka dezénu letních pneumatik je nejméně 3 mm, u zimních pneumatik 4 mm. Různé země mohou mít vlastní předpisy pro hloubku dezénu automobilových pneumatik, a jakmile jsou pneumatiky opotřebované za touto hranicí, nelze je již legálně používat v provozu. Například v Evropě je minimální hloubka dezénu pneumatik pro osobní automobily 1,6 mm. Pokud jsou vaše pneumatiky opotřebované více, než je tato hodnota, měly by být okamžitě vyměněny za nové, kvalitní letní pneumatiky. U zimních pneumatik je v mnoha zemích minimální hloubka dezénu 3 mm. Vždy si ověřte místní předpisy pro pneumatiky ve vaší zemi nebo v místě, kde jezdíte.

Hloubku dezénu pneumatik můžete zkontrolovat i doma bez speciálního vybavení. V případě, že se v zemi, kde žijete, používá jako měna euro, můžete ke kontrole hloubky běhounu použít minci v hodnotě dvou eur. Pokud stříbrný okraj mince zůstane po vložení do běhounu skrytý, pak jsou pneumatiky stále způsobilé k jízdě. Mincí zkontrolujte všechny pneumatiky na více místech podél hlavní drážky, včetně rezervní pneumatiky, pokud ji máte v kufru auta.

 

Indikátor bezpečnosti jízdy (DSI) Nokian Tyres

Při nákupu výrobků Nokian Tyres získáte možnost zkontrolovat hloubku dezénu pomocí indikátoru DSI (Driving Safety Indicator). DSI (Driving Safety Indicator) je indikátor, který slouží k měření zbývající hloubky běhounu pneumatik v milimetrech. Slouží jako užitečný nástroj pro určení, kdy je čas vyměnit pneumatiky za nové. Kromě toho otáčením pneumatik na základě specifických vzorů opotřebení vašeho vozu pomáhá DSI vyrovnávat opotřebení běhounu, a tím zlepšuje celkový kilometrový výkon vašich pneumatik.

Objevte ty nejvhodnější pneumatiky pro vás

Jak zjistit rozměr vaší pneumatiky

Třímístné číslo udává šíři příčného řezu pneumatiky v milimetrech – nominální šířku pneumatiky. Dvojmístné číslo za lomítkem udává poměr nominální šířky pneumatiky k nominální výšce v procentech. Číslo 16, které následuje, nás informuje o průměru ráfku, který je vyjádřen v palcích.

  1. Šířka např. 205
  2. Výška např. 55
  3. Ráfek např. 16