Označení bočnic pneumatik

Označení bočnic pneumatik

Bočnice pneumatiky poskytuje řadu užitečných informací, které vám pomůžou při výběru správných pneumatik pro vaše auto. Nejdůležitější informace uvedená na pneumatice je velikost. Označení na bočnici vám však prozradí mnohem víc než jen to.

CO ZNAMENÁ ZNAČENÍ ROZMĚRU NA PNEUMATICE?

 

 

Označení bočnice pneumatiky se skládá z řady čísel a písmen. Může vypadat například takto: 205/55 R 16 92 V XL.

Zde je návod, jak bočnici pneumatiky číst:

Značení   Vysvětlení Info
205  šířka pneumatiky v mm
55 profilové číslo (poměr výšky a šířky)
R radiální konstrukce pneumatiky
16 průměr ráfku v palcích
92  index nosnosti
V kategorie rychlosti
XL maximální nosnost

Jak informace na bočnici pneumatiky číst

Je vám kombinace 205/55 R 16 94 V XL povědomá? Tento mix náhodných čísel a písmen najdete ve svém technickém průkazu. Prozradí vám, jaký typ zimních pneumatik pro své vozidlo potřebujete.

Registrační dokumenty však často obsahují několik možností, díky čemuž si majitel vozu může pneumatiky vybrat na základě toho, zda upřednostňuje komfortní jízdu nebo citlivé řízení. Níže si můžete přečíst informace, které byste při výběru těch pravých pneumatik měli vzít v úvahu.

 

Velikost pneumatiky

V našem příkladu se velikost pneumatiky skládá ze čtyř různých označení: šířka, profilové číslo, konstrukce a průměr ráfku. Velikost pneumatik je obzvláště důležitá, pokud měníte jen některou ze čtyř pneumatik. Všechny pneumatiky totiž musí mít stejnou velikost.

 

Šířka pneumatiky

První údaj na bočnici udává, jak široká je pneumatika v milimetrech. 25,4 milimetru odpovídá jednomu palci. V našem případě je pro auto vhodná 205 milimetrů široká pneumatika.

Zpátky nahoru ❯❯

 

Profilové číslo

Následující číslo, v našem případě 55, udává poměr stran pneumatiky v procentech. Profil pneumatiky označuje poměr mezi výškou a šířkou pneumatiky. V tomto případě tvoří výška pneumatiky 55 procent její šířky v průřezu.

Zpátky nahoru ❯❯

  

Konstrukce pneumatiky

Písmeno R, které následuje po šířce a profilu pneumatiky, označuje konstrukci pneumatiky. R je označení pro radiální pneumatiku, která je mnohem stabilnější a přesnější než její předchůdce, diagonální pneumatika. Dnes už řidiči nemusí tomuto označení věnovat velkou pozornost, neboť většina pneumatik osobních automobilů na trhu jsou radiální.

Zpátky nahoru ❯❯

 

Průměr ráfku

V našem příkladu číslo 16 označuje průměr ráfku v palcích. Při výběru ráfků je důležité postupovat podle pokynů výrobce vozidla. Například sportovnější automobily budou často vyžadovat velikost ráfku 17–19 palců, protože menší velikosti nebudou schopny pojmout brzdové systémy.

Na velikost ráfku byste měli dát pozor zejména při montáži dodatečně dodávaných ráfků a pneumatik. Velké ráfky vyžadují nízkoprofilové pneumatiky, zatímco menší ráfky jsou vhodné pro pneumatiky s vyšším profilem. Jinými slovy, vyžaduje-li auto ráfky o velikosti nad 16 palců, řidič si již nemůže vybrat pneumatiku s vyšším profilem, a to ani v případě, že upřednostňuje pohodlnou jízdu před citlivým řízením.

Zpátky nahoru ❯❯

 

Index nosnosti

Jak už název napovídá, index nosnosti pneumatiky udává, jakou hmotnost unese jedna pneumatika. Mějte na paměti, že index nosnosti není stejný jako hmotnost, kterou pneumatika unese v kilogramech nebo librách. Namísto toho potřebujete vědět, jaká váha odpovídá jednotlivým indexům.

Index nosnosti 92 v našem příkladu představuje zatížení 670 kilogramů nebo 1 477 liber. Pro své auto byste měli zvolit správný index zatížení, jinak se pneumatiky opotřebují rychleji než obvykle a mohou se během jízdy poškodit.

Zpátky nahoru ❯❯

 

Kategorie rychlosti

Kategorie rychlosti udává maximální nepřetržitou jízdní rychlost pneumatiky. Správná kategorie rychlosti pro vaše auto závisí na značce a modelu vozidla. Používání pneumatik s příliš nízkými hodnotami rychlosti může ovlivnit jízdní vlastnosti, zatímco pneumatiky s příliš vysokými hodnotami rychlosti mohou snížit jízdní komfort.

Zde jsou běžné rychlosti pneumatik:

  • Q = 160 km/h
  • R = 170 km/h
  • S = 180 km/h
  • T = 190 km/h
  • H = 210 km/h
  • V = 240 km/h
  • W = 270 km/h
  • Y = 300 km/h

Písmeno V tedy znamená, že pneumatika nemůže jet rychleji než 240 kilometrů za hodinu. Ačkoli je pravda, že tyto rychlosti jsou v mnoha zemích nezákonné, ve směrnici EU se uvádí, že třída rychlosti pneumatik musí odpovídat nejvyšší rychlosti vozidla. Díky tomu jsou pneumatiky bezpečné, i když cestujete mezi různými zeměmi.

U tohoto kritéria byste se při výběru měli řídit doporučením výrobce, protože nižší třída může mít nepříznivý vliv na jízdní vlastnosti vozidla, například na řízení. Jak jsme již zmínili, vyšší rychlostní index naopak sníží komfort jízdy.

Zpátky nahoru ❯❯

 

Označení XL

Poslední písmena v našem příkladu, „XL“, nemají v označení všechny pneumatiky. XL znamená, že je vozidlo vhodné pro pneumatiky s indexem maximální nosnosti (Extra Load). V našem příkladu je index nosnosti 94. Pokud by byl index 91, označení XL by se nevyžadovalo.

Většina modelů pneumatik nabízí model pro maximální nosnost (Extra Load) a model s normálním zatížením. Model s maximální nosností (Extra Load) unese větší zátěž, což znamená, že i když si na dovolenou sbalíte více věcí, nemusíte se obávat, že se pneumatika zničí nebo opotřebuje rychleji než obvykle. Masivnější konstrukce pneumatiky s maximální nosností (Extra Load) znamená nižší tvorbu tepla, což jí pomáhá odolávat opotřebení.

Zpátky nahoru ❯❯

 

Typ pneumatiky

Dalším písmenem, které se někdy nachází v označení pneumatiky, představuje typ pneumatiky. Jedná se o první písmeno označení, které udává, k čemu se pneumatika používá. Pneumatiky pro osobní auta nesou označení P. Takzvané P-metrické pneumatiky se využívají u lehčích vozidel, jako jsou osobní auta, SUV a crossovery. Pneumatika typu LT představuje pneumatiku pro lehké nákladní vozidlo a ST pro speciální přívěsy.

Zpátky nahoru ❯❯

 

DOT kód

Tzv. DOT kódy (označení vychází z anglické zkraty pro ministerstvo dopravy) usnadňují kontrolu místa výroby a stáří pneumatiky. První dvě značky označují továrnu, ve které byla pneumatika vyrobena. Poslední čtyři číslice označují týden a rok výroby. Pokud je například kód 1213, tak byla pneumatika vyrobena ve 12. týdnu roku 2013.

Pneumatiky se doporučuje používat maximálně šest let. I pokud byste své auto v zimě nepoužívali a pneumatiky by se vám zdály v dobrém stavu, měli byste je vyměnit nejpozději po uplynutí deseti let od data jejich výroby. I když se jinak pneumatiky nemusí opotřebovat, v průběhu let pryžová směs ztvrdne a pneumatiky ztratí přilnavost.

Zpátky nahoru ❯❯

 

Registrační dokument také nabízí šířku pneumatiky a profilové číslo 225/45. Kterou byste si měli vybrat?

U této možnosti je pneumatika o 20 milimetrů širší než v prvním příkladu a má podstatně nižší profil.

S širší pneumatikou a nižším profilem máte lepší pocit z řízení než u užší pneumatiky s vyšším profilem. To znamená, že pneumatika bude citlivější na pohyby řízení. Taková pneumatika je vhodná pro řidiče, který umí ocenit rychlou reakci řízení a sportovní atmosféru.

Na druhé straně je široká pneumatika citlivější na povrch silnice. Řidič, který hledá větší pohodlí, může být proto v pokušení vybrat užší pneumatiku s vyšším profilem. Užší pneumatika je bezpečnější i na mokrých cestách, neboť vytlačí vodu lépe než širší pneumatika.

Zpátky nahoru ❯❯

Objevte ty nejvhodnější pneumatiky pro vás

Jak zjistit rozměr vaší pneumatiky

Třímístné číslo udává šíři příčného řezu pneumatiky v milimetrech – nominální šířku pneumatiky. Dvojmístné číslo za lomítkem udává poměr nominální šířky pneumatiky k nominální výšce v procentech. Číslo 16, které následuje, nás informuje o průměru ráfku, který je vyjádřen v palcích.

  1. Šířka např. 205
  2. Výška např. 55
  3. Ráfek např. 16