Testovací centrum v Ivalu “White Hell”

Firma Nokian Tyres používá ke zkoušení výrobků více než polovinu nákladů určených na výzkum a vývoj. Dostatečných výsledků zkoušek nelze dosáhnout pouze v laboratorních podmínkách. Firma Nokian Tyres zkouší své výrobky v podmínkách reálného života, aby jim umožnila pracovat v obtížných, náročných a měnících se podmínkách.

Společnost má také své vlastní zkušební středisko na více než 700 hektarech v Ivalu, ve finském Laponsku, na sever od Severního polárního kruhu. Zde podrobují pneumatiky potřebným zkouškám týmy výzkumu a vývoje, zkušební týmy a zkušební řidiči. Zkušební středisko v Ivalu simuluje extrémní zimní řízení od listopadu do května, ve dne i v noci. Změny teploty jsou zde nelítostné. V průběhu jednoho dne mohou teplotní změny dosáhnout i 40 stupňů Celsia. Uprostřed zimy vytváří tma polární noci novou řadu výzev, zatímco jaro představuje nepřetržitý zápas s podmínkami, které způsobují chladné noci a slunečné dny. Každou zimu se zkouší více než 20 000 pneumatik.

Zkušební středisko v Ivalu má více než 20 různých zkušebních drah. Celkově jsou zde udržovány zkušební dráhy v rozsahu více než 100 km. Zkušební dráhy se používají ke zkoušení ovladatelnosti na sněhu i na ledu a pneumatiky se zkouší například při zrychlování nebo brzdění. Firma Nokian Tyres je vedoucím světovým odborníkem na severské podmínky, a to zejména díky rozsáhlému a pečlivému zkoušení, které se provádí v Laponsku.

Vrcholové zkoušení zimních pneumatik

Odbornost firmy Nokian Tyres v oboru zimních pneumatik má původ hluboko v srdci nelítostného finského Laponska.

Z evropských metropolí do zkušebního střediska firmy Nokian Tyres v Ivalu vede dlouhá cesta. Finská obdoba německého „Grüne Hölle“ v Nürburgringu se nachází přibližně 300 kilometrů na sever od Severního polárního kruhu uprostřed divočiny.

V roce 1986 firma Nokian Tyres postavila své zkušební středisko na místě, které podrobuje vlastnosti pneumatik závěrečné zkoušce. Zkušební středisko v Ivalu pracuje v extrémních podmínkách: v mrazivé zimě a uprostřed sněhu a ledu.

Silnice, která prochází kopcovitým terénem, končí branou; za branou se rozkládá moderní a neustále se rozvíjející svět zkoušení pneumatik. Technické budovy, vozidla různých značek, technologie a nářadí a samozřejmě profesionálové při práci.

Zkušební středisko v Ivalu stále posiluje svou reputaci jako vhodně nelítostné a technologicky pokročilé místo.

– Neustále se zde zvyšuje počet návštěv od mezinárodních motoristických časopisů. Petri Peltoniemi připomíná, že zde nejsou proto, aby spotřebovávali zdroje, které firma Nokian Tyres vynakládá na vývoj svých výrobků, ale tvoří přirozenou součást činnosti v arktických podmínkách.  

Jedinečné a přizpůsobivé

Cílem průkopníků bezpečnosti je vyvíjet stále lepší a spolehlivější modely zimních pneumatik. Zkušební středisko v Ivalu je jedním z nejdůležitějších faktorů úspěchu: je naším domácím hřištěm a jedinečným místem, kde se rodí odbornost v oboru zimních pneumatik.

Pečlivě naplánovaná závodiště a dráhy zkoušejí pneumatiky vozidel v podmínkách, které je zatěžují co nejrovnoměrněji.

V Ivalu je každá pneumatika zkoušena během stovek hodin brzdění, zrychlování, na kruhových okruzích, při slalomu a na srázech, na sněhu a na ledu. Výzva spočívá v tom, že se oddělí nejlepší pneumatik od dobrých, čímž se budoucím zimním pneumatikám umožní, aby získaly ty nejlepší bezpečnostní vlastnosti na světě.

– Zkušební středisko v Ivalu je bezkonkurenční. Žádný stroj ani žádný objem práce provedený v interiéru nemůže překonat zkoušení za těchto podmínek, tvrdí Matti Morri, ředitel technického zákaznického servisu firmy Nokian Tyres.