Testovací centrum v Ivalu “White Hell”

Testovací centrum "Bílé peklo" je místo, kde Nokian Tyres, celosvětově nejseverněji umístěný výrobce pneumatik, přísně testuje své zimní pneumatiky na sněhu, ledu a sněhové břečce. Zkušení testující řidiči dostávají pneumatiky v nekompromisních testech na samé limity jejich výkonů, aby mezi dobrými pneumatikami našli ty nejlepší. A pokud pneumatika funguje v celosvětově nejnáročnějších podmínkách, bude spolehlivá kdekoliv.

Sledovat videa

Nokian Tyres testuje své zimní pneumatiky po celém světě, ale pravý domov zimních pneumatik se nachází ve finském městě Ivalo, severně od polárního kruhu. Celosvětově nejseverněji umístěný výrobce pneumatik vybudoval testovací centrum Ivalo v polovině 80. let. Testovací centrum s rozlohou větší než 700 hektarů si již získalo nespornou reputaci, protože se jedná o největší a nejrůznorodější místo pro testování zimních pneumatik, které bylo postaveno v extrémních podmínkách.

Nokian Tyres je průkopníkem v technologiích zimních pneumatik, proto využívá více než polovinu svých výdajů určených pro výzkum a vývoj na testování produktů. Bílé peklo je nejvýznamnějším místem pro jejich testování.

"Již od prvních vývojových fází testujeme novou pneumatiku v reálném prostředí, abychom zaručili bezchybné výkony v obtížných, náročných a proměnlivých podmínkách. Autentické testování na ledu a sněhu tvoří podstatnou část výzkumu a vývoje, protože vlastnosti pneumatiky nemohou být optimalizovány pomocí počítačové simulace," vysvětluje manažer testovacího centra Matti Suuripää z Nokian Tyres.

"Autentické testování na ledu a sněhu tvoří podstatnou část výzkumu a vývoje, protože vlastnosti pneumatiky nemohou být optimalizovány pomocí počítačové simulace."
Matti Suuripää, Nokian Tyres plc, Manažer testovacího centra

Vývoj nové pneumatiky je dlouhý proces, který trvá dva až čtyři roky. Jednou z hlavních částí je praktické testování, které směruje další kroky výzkumu a vývoje tak, aby na konci vznikla pneumatika s nejlepšími výkony určená do specifických zimních podmínek.

Zimní pneumatiky musí poskytovat různé výkony podle toho, zda jsou užívány v zledovatělých podmínkách na severu nebo v teplejších středoevropských zimách.

"Cílem nekompromisního testování a překonávání limitů přilnavosti je vytvořit ještě lepší a spolehlivější zimní pneumatiky. Schopnost zaručit bezpečnost pneumatik zajišťuje řidičům bezstarostnou jízdu i na zimních vozovkách. Pokud je pneumatika testována v těch nejnáročnějších podmínkách na celém světě v Ivalu, bude se chovat spolehlivě kdekoliv," doplňuje M. Suuripää.

"Cílem nekompromisního testování a překonávání limitů přilnavosti je vytvořit ještě lepší a spolehlivější zimní pneumatiky. Schopnost zaručit bezpečnost pneumatik zajišťuje řidičům bezstarostnou jízdu i na zimních vozovkách. "
Matti Suuripää, Nokian Tyres plc, Manažer testovacího centra

Šest měsíců testování v mrazivých teplotách a v polární noci

Bílé peklo se využívá od listopadu do května. V tomto období je v Ivalu více než 200 dnů s teplotami hluboko pod bodem mrazu. Zde testujeme více než 20 000 pneumatik, které ujedou více než 40 000 testovacích kilometrů. Naše zkušené vývojové a testovací týmy a testující řidiči testují pneumatiky ve dne v noci.

Pneumatiky jsou testovány co nejdůsledněji na různých zledovatělých a zasněžených tratích. Testování vyžaduje extrémní profesionální schopnosti, přesnost a tisíce opakování. Nokian Tyres, známý pro své prémiové produkty, využívá v Ivalu více než sto kilometrů dobře udržovaných zkušebních tratí.

Ivalo Testing Center “White Hell”

"V praxi zajistíme, že má trať vždy stejnou tloušťku sněhu, zdrsníme led a vykartáčujeme ho do čista, jak je potřeba," vysvětluje M. Suuripää.

Bílé peklo není vždy bílé, protože v půlce zimy klade tma polární noci na vývojové práce své vlastní výzvy. Jaro pak přináší velké výkyvy v jízdních podmínkách způsobené chladnými nocemi a slunečnými dny. V jednom dni tak může rozdíl v teplotách na testovacích tratích činit až 40 stupňů Celsia.

Slunce na začátku jara představuje další výzvu. V nejhorším případě se denní teplota zvýší natolik, že testy nelze kvůli teplotním výkyvům provádět. Pak jednoduše čekáme do západu slunce a testy pokračují v noci.

Ivalo Testing Center “White Hell”

Vedle pečlivě udržovaných testovacích tratí zahrnuje centrum také 700 metrů dlouhou ledovou halu, která umožňuje stálé a přesné testování v jakýchkoliv podmínkách.

Ivalo Testing Center “White Hell”

Technologie nemůže nahradit lidský faktor

Při různorodém testování je nezbytné simulovat zimní jízdní extrémy. Bílé peklo v současnosti využívá více než 20 různých testovacích tratí, které testují výkonnost pneumatik při záběru, brzdění, průjezdu zatáčkami a jízdě do kopce a dále přilnavost na různých typech povrchu, jako je led, sníh a sněhová břečka. Při testování využíváme nejvyspělejší technologie.

"Abychom zajistili co nejlepší testovací vybavení, neustále je vyvíjíme. Například sledování teploty a relativní vlhkosti v reálném čase naši práci výrazně usnadňuje a urychluje," říká Petri Peltoniemi, testovací manažer v Nokian Tyres.

Nokian Tyres je považován za předního světového odborníka na extrémní podmínky díky rozsáhlému testování produktů v Laponsku. Zkušení řidiči jsou klíčoví, ale pro některé testovací jízdy využíváme rovněž technologie. Například robotická vozidla jsou velice užitečná v případech, kdy potřebujete mnoho přesných opakování. V porovnání s našimi testujícími řidiči mají ovšem pouze podpůrnou roli.

"Žádný stroj nebo zařízení nemůže nahradit skutečné lidi a lidskou zkušenost. Stát se dobrým testujícím řidičem trvá několik let a právě oni jsou schopni nám poskytnout nejcennější informace. Veškeré výsledky procházejí přes naše vlastní testující řidiče," dodává P. Peltoniemi.

Více informací:
Nejvyšší odborné znalosti a nejmodernější technologické postupy

Testovací centrum Ivalo v kostce

• Bílé peklo společnosti Nokian Tyres je celosvětově největším centrem na testování zimních pneumatik. Plocha může pojmout 1 129 fotbalových hřišť nebo 700 baseballových hřišť.
• Naše pneumatiky testujeme nepřetržitě v jedinečných podmínkách finského Laponska na více než 30 testovacích tratích.
• Více než 200 dnů s teplotami pod bodem mrazu ročně poskytují v Ivalu drsné podmínky pro testování pneumatik.
• Během sezóny je v našem testovacím centru testováno více než 20 000 zimních pneumatik.
• Na testovaných pneumatikách najezdíme více než 40 000 kilometrů.
• Naši testující řidiči testují pneumatiky v Ivalu za každého počasí více než 180 dnů každý rok.
• Téměř 700 metrů dlouhá ledová hala umožňuje stálé a přesné testování v jakýchkoliv podmínkách.