Často kladené otázky (FAQ)

Kdybyste měli dotazy, které jste na tomto místě nenašli, zašlete nám je, prosím, zde.

Označení na bočnicích

Co znamenají hodnoty 175/60 nebo 175/65 v označení velikosti pneumatiky?

První tři číslice představují šířku průřezu v milimetrech, naměřenou v nejširším bodě, když je pneumatika namontovaná na měřicím ráfku. Číslo po pomlčce představuje poměr vzhledu, tj. vztah mezi výškou stojící pneumatiky a šířkou průřezu v procentech.

Co znamená XL v označení velikosti pneumatiky?

XL odpovídá extra velkému rozsahu zatížení. Takto označená pneumatika je vyvinuta pro maximální zátěž, která je vyšší o čtyři jednotky. Při rychlosti vyšší než 210 km/h je aktuální zatížení pneumatik, označených V,W a Y, odpovídajícím způsobem sníženo. (podrobnější informace najdete v Návodu standardu ETRTO 2000, na str. 8.) Tento typ pneumatiky se stává stále populárnějším, protože došlo ke zvýšení hmotnosti rychlých vozidel.

Jaké informace poskytuje řidiči indikátor DSI od firmy Nokian Tyres?

Bezpečnostní indikátor DSI zobrazuje zbývající běhoun prostřednictvím čísel, která vás informují, kdy je třeba provést výměnu vašich pneumatik. Monitorováním opotřebení běhounu můžete také dosáhnout vyššího počtu ujetých kilometrů na vašich pneumatikách střídáním jejich polohy mezi přední a zadní nápravou, čímž dochází ke kompenzaci rozdílů v opotřebení běhounu mezi jednotlivými nápravami.

Jak lze rozeznat zimní pneumatiky bez hrotů od letních pneumatik?

Zimní pneumatiky obsahují v označení na bočnici písmena M S (MS, M&S neboli bláto a sníh (Mud&SNow)).

Péče o pneumatiky

Jaká je životnost pneumatik?

Konkrétní hranici životnosti u pneumatiky je těžké stanovit, protože opotřebení a stárnutí pneumatiky závisí na mnoha různých faktorech. Například na jaře se pneumatika opotřebovává 4–5krát rychleji než na konci léta. Podle mezinárodní praxe je maximální doporučená doba používání pneumatiky 6 let a maximální životnost pneumatiky 10 let. Pneumatiky vyrobené před nejvýše 5 lety lze prodávat jako nové, protože při správném skladování si pneumatiky uchovají své původní vlastnosti po dobu až 5 let. Mezi sezonami skladujte pneumatiky na chladném, tmavém a suchém místě. Další informace o správném skladování pneumatik naleznete na webu https://www.nokiantyres.com/innovation/facts-about-tyres/useful-tips-for-tyre-maintenance/proper-storage/Bezpečná minimální hloubka drážky pro zimní pneumatiky je 4 mm. Nedoporučujeme používat zimní pneumatiky (M+S) v letním období. Pneumatiky nesmí přijít do styku s rozpouštědly, jako je olej, benzin nebo maziva.

Mé pneumatiky se více opotřebují ve středu než na bocích. Jsou důvodem nesprávné tlaky huštění nebo se jedná o jiný důvod?

Pneumatiky hnacích kol se obvykle opotřebují více ve středu než na bocích a pneumatiky volně se odvalujících kol jsou více opotřebovány na bocích. Nejlepším způsobem pro rovnoměrné opotřebení, a tedy i pro dosažení co nejlepších výsledků při řízení, je přehození pneumatik mezi přední a zadní nápravou každých 8 000 - 10 000 km (5 000 - 6 000 mil).

Namontoval jsem jednu ze svých pneumatik s hroty v opačném směru odvalování a jezdil jsem na ní po celou zimu. Došlo tím k poškození pneumatiky?

Pneumatika se při odvalování v opačném směru, než je určený směr, nepoškodí. V každém případě se však doporučuje neměnit určený směr odvalování pneumatiky s hroty během její životnosti, protože to může negativně ovlivnit přilnavost hrotů na pneumatice. Pro dosažení co nejlepších vlastností z hlediska čištění a jízdy na rozbředlém sněhu musí být pneumatiky namontovány ve směru odvalování.

Když hroty pracují uvolněné z pneumatiky s hroty, je možné je nahradit novými?

Uvolněné hroty nelze nahradit novými, protože je není možné bezpečně upevnit do otvorů starých hrotů.

Jak se mohu dozvědět správný tlak huštění?

Podrobné informace o správném tlaku huštění pro vaše vozidlo najdete v Uživatelském návodu, v nápisu na palivové nádrži vašeho vozidla, na dvířkách odkládací skříňky, na okraji dveří nebo na boku dveří. Když nemůžete najít uvedené informace na těchto místech, může vám pomoci pneuservis a technický zákaznický servis firmy Nokian Tyres.

Mohu při mytí pneumatik používat rozpouštědlo?

Doporučujeme používat na vaše pneumatiky středně silný čisticí prostředek, jako je autošampon. Pamatujte na důkladné opláchnutí pneumatik po jejich mytí, aby zbytky rozpouštědla nezůstaly v otvorech pro hroty nebo mezi zářezy.

Nesměrujte proud vody pod tlakem zblízka na povrch pneumatiky, protože by mohlo dojít k poškození kordu pneumatiky.

Výroba a položky týkající se životního prostředí

Co zvyšuje cenu pneumatiky?

Pneumatiky jsou složité technické výrobky a jejich výroba vyžaduje velké investice do vývoje a výroby. Většina ceny pneumatiky je dána cenou za použité prvotní suroviny a náklady na pracovní sílu při výrobě.

Do jaké míry jsou pneumatiky od firmy Nokian Tyres pro osobní vozidla ohleduplné k životnímu prostředí?

Ohleduplnost našich výrobků a výrobního procesu k životnímu prostředí je nezbytnou součástí naší činnosti. Našim hlavním principem je volba prvotních surovin, které škodí životnímu prostředí v co nejmenší možné míře, a proto je firma Nokian Tyres plc prvním výrobcem pneumatik, který získal environmentální certifikát ISO 14001.

Co se děje s opotřebenými pneumatikami?

Existují tři hlavní oblasti použití opotřebených pneumatik: protektorování, výroba energie a použití materiálu. Protektorované pneumatiky jsou použité pneumatiky s novými běhouny. Většina pneumatik pro osobní vozidla a pneumatik pro dodávková vozidla může být znovu zpracována jednou a pneumatiky pro kamiony a autobusy až dvakrát nebo třikrát. Granulát pneumatiky může být spálen, může tak produkovat energii a jeho energetická hodnota je srovnatelná s energetickou hodnotou uhlí. Gumový granulát má stovky možných použití. K nejdůležitějším aplikacím patří údržba silnic, protihlukových bariér, umělých bariér, obkladů podlah a stěn a jako izolační materiál na nových skládkách nebo při zavření starých skládek.

Které typy pneumatik značky Nokian Tyres sou vybavené hroty?

Firma Nokian Tyres dodává svým prodejcům tyto pneumatiky vybavené hroty: Nokian Tyres Hakkapeliitta 8, Nokian Tyres Hakkapeliitta 7, Nokian Tyres Hakkapeliitta 7 SUV, Nokian Tyres Hakkapeliitta 5, Nokian Tyres Hakkapeliitta 5 SUV, Nokian Tyres Hakkapeliitta C Van ja Nokian Tyres Hakkapeliitta C Cargo. Ostatní pneumatiky s hroty jsou dodávány na základě objednávky s hroty nebo bez nich.

Jak se vyrábějí otvory pro hroty?

Ve formě jsou otvory pro hroty v běhounu vytvářeny prostřednictvím hrotových kolíků nebo v případě pneumatik pro těžkou techniku jsou navrtávány.

Je na pneumatikách uvedeno datum výroby?

Na všech pneumatikách značky Nokian Tyres je uveden čtyřčíselný kód, který zobrazuje rok a týden výroby dané pneumatiky.

Výrobní kód je tvořen čtyřmi číslicemi; například kód 2100 znamená, že daná pneumatika byla vyrobena v 21. týdnu roku 2000.

Ostatní témata

Správný směr odvalování pneumatik

Většina letních pneumatik představuje tzv. Vnitřní/Vnější modely. Vzor běhounu je navržen tak, že jedna patka pláště s mírně tužším vzorem je určena pro činnost v úloze vnější patky, zatímco ostatní jsou vybaveny více otevřeným vzorem, a proto jsou určeny pro činnost v úloze vnitřní patky. V takovém případě bude vnější bočnice pneumatiky vybavena nápisem 'OUTSIDE', který označuje stranu, která má být z důvodu zajištění správné funkce pneumatiky nainstalována jako vnější.

Bočnice slouží také jako místo pro umístění označení F/R, která se vztahují na přední nebo zadní nápravu; tato označení však nijak nesouvisí s určeným směrem odvalování pneumatiky.

Mohu používat své zimní pneumatiky bez hrotů po celý rok?

Nedoporučujeme používat speciální zimní pneumatiky bez hrotů jako jsou pneumatiky Nokian Tyres WR A3 a Nokian Tyres WR D3 (pro Střední Evropu) nebo Nokian Tyres Hakkapeliitta R (pro Severní Evropu) po celý rok. Moderní zimní pneumatiky bez hrotů se mohou zbytečně rychle opotřebit, zejména na neupravených jarních silnicích. Opotřebení může být nerovnoměrné v důsledku neobvykle rychlého způsobu opotřebení. Zimní pneumatiky bez hrotů je třeba namontovat na podzim, když země zamrzá, a vyměnit je na jaře, když slunce začíná ohřívat silnice.

Jak mohu vědět, které pneumatiky patří na které ráfky?

Specializované pneuservisy vám pomohou při volbě správných pneumatik pro vaše ráfky. Například publikace s normami, které se týkají pneumatik, publikované STRO (Skandinávská organizace pro pneumatiky a ráfky) nebo ETRTO (Evropská technická organizace pro pneumatiky a ráfky), obsahují pokyny pro montáž. Pokud máte specifickou náročnou otázku, můžete se také obrátit na technickou zákaznickou podporu firmy Nokian Tyres.