“Doporučujeme pneumatiky s hroty pro nezkušené řidiče”

Teppo Huovila je viceprezidentem a ředitelem kvality ve firmě Nokian Tyres. Řídí kontrolu kvality a vývoj výrobků a činnost skupiny.

Jsou nyní zimní pneumatiky bez hrotů stejně dobré jako pneumatiky s hroty?
„Zimní pneumatiky bez hrotů prošly v průběhu posledních let značným vývojem. Výrobci vozidel vynakládají úsilí k tomu, aby vývoj bezpečnostních vlastností vozidla přispíval k výkonnosti zimních pneumatik bez hrotů. Vývoj protiblokovacího brzdového systému (ABS) a systému elektronického řízení stability (ESP) znamená, že nová vozidla bude možné ovládat na kluzkých površích snáze než starší vozidla.  Byla také provedena vylepšení hrotů, a to ve všech podmínkách, zejména na mokrém ledu, kdy pneumatiky bez hrotů nedosahují stejných výsledků jako pneumatiky s hroty.“

K čemu jsou vhodné zimní pneumatiky bez hrotů?
„Zimní pneumatiky bez hrotů představují velmi dobrou volbu v případě, že je vaše vozidlo vybaveno bezpečnostními funkcemi, řídíte převážně za stabilních zimních severských podmínek a jste zkušený řidič. Pneumatiky s hroty se obvykle nejlépe hodí pro měnící se zimní počasí, protože poskytují větší prostor pro nápravu chyby v nejvíce kluzkých podmínkách, jaké se vyskytují při nulových teplotách. Zimní pneumatiky bez hrotů nepředstavují dobrou volbu, když jste mladý řidič a jedná se o vaši první nebo druhou sezonu řízení v zimním období.“

"Doporučujeme pneumatiky s hroty pro nezkušené řidiče"
Teppo Huovila, Viceprezident a ředitel kvality ve firmě Nokian Tyres plc

Existují nějaké rozdíly mezi jednotlivými zimními pneumatikami bez hrotů?
„Mezi jednotlivými zimními pneumatikami bez hrotů, a zejména mezi různými typy zimních pneumatik bez hrotů, existují rozdíly. Tak jako mnoho jiných firem, vyrábíme zcela odlišné zimní pneumatiky bez hrotů pro průměrné podmínky Střední Evropy. To je třeba vzít v úvahu při nákupu pneumatik pro severské podmínky například z Německa nebo online.“

Význam stylu řízení se tedy nevytrácí?
„Studie bohužel dokazují, že my Finové jsme méně přizpůsobiví vůči změnám podmínek na silnici než například Švédové. Máme agresivnější styl řízení a nepřizpůsobujeme přirozeně rychlost jízdy změnám počasí. Suchý asfalt poskytuje devětkrát vyšší přilnavost než led, což se dostatečně nezohledňuje.“