Menu

Zimní pneumatiky Nokian Hakkapeliitta v sobě spojují invenci, zkušenosti a nejmodernější technologie

Zimní pneumatika vyvinutá a vyrobená společností Nokian Tyres přinesla revoluci do řízení v kluzkých severských podmínkách před více než 80 lety. V dalším produktovém vývoji zimní pneumatiky Nokian Hakkapeliitta se nejsevernější výrobce pneumatik na světě zaměřil na bezpečnost, jízdní komfort a ohleduplnost k životnímu prostředí. Důvěra v bezpečnost zimních pneumatik Nokian Hakkapeliitta se bude předávat z generace na generaci.

Zimní pneumatiky Nokian Hakkapeliitta jsou vyvinuty pro jízdu v náročných podmínkách, kde může být povrch vozovky pokrytý sněhovou břečkou, čerstvým sněhem či ledem. Společnost Nokian Tyres aktivně vyvíjí novou technologii zimních pneumatik, která umožní bezpečnou dopravu dokonce i v severních šířkách.

Příkladem nového přístupu k zimním pneumatikám je koncepční pneumatika, která v sobě propojuje komfort nehrotovaných zimních pneumatik s vynikající přilnavostí hrotovaných pneumatik na vozovce pokryté ledem a břečkou.

„V proměnlivých zimních podmínkách bude řidič moci vysunout hroty zimní pneumatiky jediným stiskem tlačítka před brzděním, nebo kdykoliv je potřeba lepší přilnavost. Vývoj koncepčních pneumatik neustále probíhá, ale tato inovace prozrazuje něco o tom, na jakých pneumatikách možná budeme řídit v budoucnosti,“ vysvětluje Juha Pirhonen, viceprezident pro výzkum a vývoj v Nokian Tyres.

Juha Pirhonen, Nokian Renkaat Oyj, Tutkimus- ja kehitysjohtaja
"V proměnlivých zimních podmínkách bude řidič moci vysunout hroty zimní pneumatiky jediným stiskem tlačítka před brzděním, nebo kdykoliv je potřeba lepší přilnavost."
Juha Pirhonen, Viceprezident pro výzkum a vývoj v Nokian Tyres

Eco Stud 8 – moderní technologie hrotů trhající rekordy

Výroba pneumatik Nokian Hakkapeliitta byla zahájena v roce 1936. Pneumatiky se pak mezinárodně proslavily na legendárních závodech v Monte Carlu v 50. a 60. letech 20. století. Vozy vybavené hrotovanými pneumatikami Kometa-Hakkapeliitta dominovaly zasněženým a zledovatělým horským silnicím.

Od dob Komety se pneumatiky významně zdokonalily, a moderní technologie hrotů zvyšuje na maximum ovladatelnost pneumatiky a jízdní komfort. Moderní koncept Eco Stud 8 rovněž více než kdy předtím zohledňuje potřeby zákazníků a životního prostředí.

„I když se nám podařilo navýšit počet hrotů, má nová generace hrotů nižší opotřebení než dřívější modely, což také snižuje množství odpadu, říká Matti Morri,“ manažer technických služeb zákazníkům Nokian Tyres.

Inovativní hroty se vyznačují řadou vlastností, které jsou výsledkem mnoha let pečlivé práce ve vývoji.

„Okraj ráfku pomáhá ukotvit hrot tak, aby se pevně zařízl do silnice a zaručil tak přilnavost v kluzkých a náročných jízdních podmínkách, zatímco tlumicí podložka hrotu vytváří pružinový efekt, který změkčuje kontakt s vozovkou. Díky tomu je zajištěný větší jízdní komfort a je to dobré také pro životní prostředí,“ vysvětluje Morri.

Ovladatelnost a stabilita v překvapivých podmínkách je založena na podélné a příčné přilnavosti pneumatiky na ledu, která je dále podpořena novým uspořádáním hrotů a jejich tvarem. Technologie hrotů, která zlepšuje ovladatelnost v extrémních podmínkách, se uplatňuje u zimních pneumatik Nokian Hakkapeliitta 8, které uspěly v testech pneumatik po celém světě. Tyto nejmodernější hrotované pneumatiky byly použity při dosažení neuvěřitelného světového rekordu pro nejrychlejší vozidlo na ledě s rychlostí 335,713 km/h.

Vestavěné „hroty“ v pneumatikách bez hrotů

Kromě pneumatik s hroty jsme rovněž vylepšili přilnavost severských zimních pneumatik bez hrotů. Pneumatika Nokian Hakkapeliitta R2 ztělesňuje koncept Cryo Crystal, který výrazně zlepšuje přilnavost na kluzké vozovce a sněhu.

„Vynález je založen na mikroskopických částečkách s diamantovou tvrdostí, které připomínají krystaly a jsou použité ve směsi pryže. Pevné, vícehranné částečky jsou šetrné k životnímu prostředí a fungují téměř jako vestavěné hroty,“ popisuje Morri.

Udržitelný přístup zahrnuje rovněž energetickou účinnost

Společnost Nokian Tyres nahlíží na bezpečnost ze širší perspektivy. Vývojové snahy jsou zaměřeny na požadavky a potřeby spotřebitelů. Podle Pirhonena prodloužil produktový vývoj životnost produktů a zlepšil palivovou účinnost pneumatik, díky čemuž pneumatiky tolik nezatíží peněženky spotřebitelů.

„Udržitelná bezpečnost například znamená, že vlastnosti pneumatiky musí zůstat doslova neměnné po celou dobu její životnosti. Je důležité řidičům vysvětlit, kdy míra opotřebení začíná mít vliv na bezpečnost pneumatiky,“ vysvětluje Juha Pirhonen.

Nejlepší vynálezy jsou často důvtipně jednoduché, ale funkční – a nejinak tomu je u indikátoru opotřebení Driving Safety Indicator (DSI) patentovaného společností Nokian Tyres. Indikátor umožňuje řidiči zkontrolovat zbývající hloubku dezénu hlavních drážek pneumatiky. Patentovaný vynález zlepšuje bezpečnost a my jej používáme na našich letních a zimních pneumatikách. Když hloubka dezénu klesne pod 4 mm, měly by být pneumatiky v zájmu bezpečnosti vyměněny.

Náš úspěšný produktový vývoj byl oceněn mezinárodně, když byla nové zimní pneumatice Nokian Hakkapeliitta R2 udělena prestižní cena Tire Technology of the Year 2016.

„Naše Nokian Hakkapeliitta R2 je celosvětově nejvíce energeticky účinná pneumatika a první zimní pneumatika s valivým odporem třídy A. Bezhrotová pneumatika je zejména vhodná pro zvýšení dojezdu elektrických a hybridních vozidel, ale pro řidiče benzínových a naftových automobilů znamená nízký valivý odpor kromě příjemně nízké hlučnosti také nižší náklady na palivo a menší množství emisí CO2,“ uvádí Pirhonen.

Běhounová směs se stále zdokonaluje a směs pryže obsahuje řepkový olej

Co dalšího se chystá v oblasti výzkumu a vývoje pneumatik?

„Náš budoucí produktový vývoj i nadále určuje zájem o ekologickou šetrnost. Pneumatiky Nokian Hakkapeliitta mají novou směs pryže, která snižuje spotřebu paliva a množství emisí CO2. Používáme obnovitelné suroviny, včetně řepkového a borového oleje, protože například řepkový olej zlepšuje odolnost směsi pryže a přilnavost na ledu,“ vysvětluje viceprezident pro výzkum a vývoj Juha Pirhonen.

Manažer technických služeb zákazníkům Matti Morri předvídá, že největšího pokroku bude dosaženo zejména v technologii hrotů a ve vylepšování běhounové směsi. Cílem je zajistit řidičům ještě větší bezstarostnost – bez ohledu na jízdní podmínky, s nimiž se musí potýkat.

Další informace:

Viceprezident pro výzkum a vývoj, Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 401 7708, juha.pirhonen@nokiantyres.com

Manažer technických služeb zákazníkům Matti Morri, Nokian Tyres, tel. +358 10 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com